Volvo vlastněné Číňany by mohlo zachránit krachující Northvolt

Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní čínský koncern Geely, by mohla alespoň částečně vstoupit do krachujícího výrobce baterií Northvolt.

Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní čínský koncern Geely, by mohla alespoň částečně vstoupit do krachujícího výrobce baterií Northvolt.

Celý článek
0

Zlaté šílenství pokračuje. Poptávka je mezi investory rekordní

Globální poptávka po zlatě překročila prvně v historii sto miliard dolarů. Investoři se obávají, že na trhu není cenného kovu dost. Zájem o nákup zlata zvyšuje nejistota ohledně vývoje konfliktu na Blízkém východě i na Ukrajině.

Globální poptávka po zlatě překročila prvně v historii sto miliard dolarů. Investoři se obávají, že na trhu není cenného kovu dost. Zájem o nákup zlata zvyšuje nejistota ohledně vývoje konfliktu na Blízkém východě i na Ukrajině.

Celý článek
0

Ostravská firma Witkowitz chce svůj modulární reaktor rozvíjet s Korejci

Strojírenská společnost Witkowitz jednala s korejským jaderným a strojírenským sektorem o spolupráci při vývoji modulárního reaktoru David, ale také o možných dodávkách při dostavbě jaderné elektrárny Dukovany.

Strojírenská společnost Witkowitz jednala s korejským jaderným a strojírenským sektorem o spolupráci při vývoji modulárního reaktoru David, ale také o možných dodávkách při dostavbě jaderné elektrárny Dukovany.

Celý článek
0

Plzeňská Škoda JS bude modernizovat arménskou jadernou elektrárnu Metsamor

Modernizace řídicích systémů navazuje na předchozí dodávku systému kontroly a řízení z roku 2019.

Plzeňská Škoda JS bude modernizovat arménskou jadernou elektrárnu Metsamor
Arménská jaderná elektrárna Metsamor má dva bloky VVER 440, starší je odstaven. Provoz novějšího bloku byl obnoven v roce 1995 | Shutterstock.com

Plzeňská Škoda JS ze skupiny ČEZ bude modernizovat arménskou jadernou elektrárnu Metsamor. Přední evropský výrobce a dodavatel zařízení pro jadernou energetiku získal v mezinárodním výběrovém řízení zakázku na výměnu řídicích systémů této jaderné elektrárny, jediné na jižním Kavkaze. Český podnik tak pomůže prodloužit její provoz o dalších deset let, řekl dnes ČTK mluvčí plzeňských jaderných strojíren Karel Samec.

K ceně zakázky firma uvedla, že spolu s dalšími dvěma letošními dodávkami pro Metsamor jde o kontrakty za stovky milionů korun. Už v září Škoda JS podepsala zakázku na modernizaci důležitých komponent šesti hlavních cirkulačních čerpadel primárního okruhu, které provede během tří let při plánovaných provozních odstávkách elektrárny.

Prvním letos podepsaným kontraktem byla modernizace technických uzlů parogenerátoru a dalších dílů. Výměny vysloužilých technologií prodlouží podle Samce provoz elektrárny o deset let a významně také přispějí k její bezpečnosti.

„Součástí kontraktu na výměnu řídicích systémů jsou mimo jiné návrh a dodávka systémů automatické regulace výkonu a automatiky hlavního cirkulačního čerpadla, zařízení pro blokovou dozornu a pro zkoušky systémů, náhradní díly a související služby,“ řekl mluvčí. ŠKODA JS vše dodá při plánované odstávce elektrárny v roce 2026. Na zakázce se bude podílet další česká společnost ZAT.

„V Arménii potvrzujeme naše úspěšné reference v oblasti servisu jaderných elektráren, jak na všech tuzemských blocích, tak například i na těch ukrajinských (Jižněukrajinská, Rovenská a Záporožská jaderná elektrárna),“ uvedl generální ředitel Škody JS František Krček.

Modernizace řídicích systémů navazuje na předchozí dodávku systému kontroly a řízení z roku 2019, opět ve spolupráci s firmou ZAT. „Projekt spojený s hlavními cirkulačními čerpadly už jsme pak v minulosti absolvovali na celkem 70 takových zařízeních,“ řekl Andrej Avakjan z obchodního úseku Škody JS.

Babiš rozjel novou hru, jak poškodit Fialovu vládu. Je na stole zásadní rozhodnutí o ČEZ?

Spolupráce plzeňských strojíren s arménskou jadernou elektrárnou začala v roce 2004, kdy v rámci výběrového řízení vyhlášeného Mezinárodní agenturou pro atomovou energii vyhrála tendr na kontrolu tlakové nádoby reaktoru.

Arménská jaderná elektrárna Metsamor má dva bloky VVER 440, starší je odstaven. Provoz novějšího bloku byl obnoven v roce 1995. Od té doby prošla elektrárna řadou modernizací, což umožnilo prodloužení provozu bloku do roku 2026 a také zvýšení výkonu reaktoru o 15 procent.

„Důležitý zdroj energie pro Arménii v nejbližších dvou letech projde další plánovanou modernizací, aby díky ní získal povolení k prodloužení svého provozu o dalších deset let,“ uvedl mluvčí strojíren.

Škoda JS s více než tisíci zaměstnanci měla loni provozní zisk téměř 250 milionů korun při tržbách 3,3 miliardy korun. Podnik založený v roce 1956 dodával a dodává inženýring, zařízení a servis pro jaderné elektrárny, výzkumné reaktory a sklady vyhořelého jaderného paliva do střední a východní Evropy, Skandinávie, Francie, Německa, USA, Rakouska, Finska, Belgie, Velké Británie, Číny, Arménie a dalších zemí.

Vyrobil a dodal 21 kompletních jaderných reaktorů typu VVER 440 a tři reaktory typu VVER 1000. Od 90. let se zaměřil také na západní trhy a technologie, spolupracuje s předními světovými společnostmi v oboru.