Obchod za stovky miliard. Jízdní řád pro jádro máme, kam dojedeme, ale nevíme
V roce 2050 bude z dnešních zdrojů elektřiny v provozu pravděpodobně pouze Temelín a vodní elektrárny.
Do centrály energetické společnosti ČEZ na konci listopadu dorazily nabídky tří uchazečů o stavbu nového jaderného reaktoru v Dukovanech. Rozhodnutí, kdo stamiliardovou zakázku i s opcí na další tři jaderné bloky získá, má ale padnout až v prosinci příštího roku. Po deseti letech od zrušeného tendru na nový reaktor v Temelíně jsme s novým jaderným reaktorem pořád kus před startovní čárou.
Míra utajení spojená s desítkami tisíc stran „jaderné dokumentace“ by obstála v leckterém špionážním filmu. Nabídky, jež do ČEZ poslala trojice firem – francouzská EDF, americko-kanadský Westinghouse a jihokorejská KHNP –, si členové hodnotících týmů budou moct číst výhradně v zabezpečené místnosti v centrále ČEZ se vstupem na speciální kartu, na počítačích bez připojení na internet a s oddělenou počítačovou sítí. Dovnitř ani ven si nesmějí brát žádné poznámky na papírech ani jakoukoli elektroniku.
V takovém režimu budou pracovat celý následující rok. Jízdní řád tendru na nový jaderný reaktor je daný: do konce příštího roku by měl být znám vítěz tendru, smlouva by měla být podepsána do prosince 2024 a „první beton“ by se měl začít lít na podzim 2030. Se zavezením paliva se v ideálním scénáři počítá v srpnu 2035 a s ukončením zkušebního provozu na jaře 2038.
Zkušenosti ze stavby všech jaderných zařízení v Evropě ale rozhodně nevybízejí k optimismu: například reaktor ve finské elektrárně Olkiluoto začala francouzská Areva stavět v roce 2005, hotovo mělo být o pět let později, elektřina do sítě však začala proudit teprve letos. Cena z původně dohodnutých tří miliard eur vzrostla takřka trojnásobně na 8,5 miliardy eur. Čas a peníze přitom nejsou jediné proměnné, které do lukrativního tendru na Dukovany vstupují.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot