Kreml: Sankce na Gazprombank jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Celý článek
0

Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Řešením je privátní pojištění a zavření části nemocnic,“ říká respektovaný lékař Netuka

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Nové plynovody se pro nezájem odkládají

Aktualizovaný investiční plán společnosti Net4Gas počítá s výstavbou nového plynovodního propojení do Rakouska v roce 2026 a do Polska o dva roky později.

Nové plynovody se pro nezájem odkládají
Plynovod, ilustrační foto | Profimedia.cz

Česká republika by se díky své poloze mohla stát evropskou křižovatkou pro přepravu zemního plynu. Jenže má to dvě slabiny: stále chybí propojení na jih do Rakouska a jen velmi omezeně je česká plynovodní síť napojena na polskou. Dlouho připravovaná propojení se podle zjištění týdeníku Hrot odkládají na později.

Návrh desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice, který zpracoval provozovatel páteřní sítě plynovodů Net4Gas a který nyní posuzuje Energetický regulační úřad, počítá s výstavbou česko-rakouského propojení až v roce 2026. Jenže před rokem Net4Gas zmiňoval rok 2024. Poměrně krátký plynovod (61 kilometrů, z toho 12 na českém území) má spojit jih Moravy s Baumgartenem, hlavním rakouským centrem pro obchod a skladování plynu.

Už jen torzo zbývá z plánů na velkokapacitní propojení české a polské soustavy v okolí Ostravy. Ještě před rokem Net4Gas počítal s výstavbou plynovodu s kapacitou až 219 gigawatthodin denně a termínem zprovoznění v roce 2023. Nyní je ve hře už jen skromný jednosměrný plynovod, který by umožnil po roce 2028 dodávat z Polska na Ostravsko 30,6 gigawatthodiny plynu denně.

Plány na přímé propojení české a rakouské plynovodní sítě v minulých letech sabotoval slovenský konkurent Eustream a jeho akcionáři, tedy slovenská vláda a skupina EPH miliardáře Daniela Křetínského. Na přelomu let 2017 a 2018 dokonce tito odpůrci přesvědčili Energetický regulační úřad, aby plynovod Břeclav–Baumgarten, známý též pod zkratkou BACI, vyřadil z desetiletého investičního plánu společnosti Net4Gas.

Po výměně tří členů Rady ERÚ v létě 2019 změnil regulační úřad postoj a přestal záměr blokovat. Od té doby realizaci plynovodu BACI oddaluje hlavně slabší zájem obchodníků o novou přepravní trasu.