Netflixu se stopka sdílení účtů vyplatila. Teď už ale bude tajemný
Snaha Netflixu zamezit sdílení účtů má pozitivní vliv na počty předplatitelů i příjmy společnosti. Do budoucna už ale nejpopulárnější streamovací platforma nechce být tak transparentní.
redaktor
Po necelém roce od oznámení streamovací platformy Netflix, že omezí možnosti sdílení uživatelských účtů, je čas na první bilanci. Od poloviny roku 2023 si v případě sdílení účtu s rodinnými příslušníky či přáteli mimo domácnost musí uživatelé připlatit. A pokud někdo na poplatek nepřistoupil, mohl mu být účet při porušení aktualizovaných podmínek zablokován.
Šlo o zásadní krok Netflixu, jímž chtěl bojovat proti neplatičům, kterých mělo být podle odhadů celosvětově až sto milionů. Analytici jen hádali, jaký to bude mít v praxi dopad. Nyní jsme však díky reportu Netflixu jeho akcionářům chytřejší. Vyplývá z něj, že streamovací služba se díky nekompromisnímu platebnímu modelu může pochlubit výrazným nárůstem předplatitelů, a tedy i příjmů.
Počet předplatitelů dosáhl 269 milionů. Jen za první čtvrtletí letošního roku si službu předplatilo dalších 9,3 milionu lidí po celém světě. Jak sděluje list The Financial Times, je to výrazně nad očekáváním analytiků. Nemálo akcionářů se prý tvrdší platební politiky obávalo. Nakonec se ale ukazuje, že přínosy jasně převažují a vynaložené úsilí „přináší výsledky.“
Management Netflixu se ale zároveň uchýlil k dalšímu kontroverznímu kroku. Jak totiž uvedl v reportu, nadále nebude tolik transparentní, pokud jde o klíčové statistiky. Konkrétně už nechce zveřejňovat, kolik lidí si platformu předplácí. Přitom právě to je pro investory naprosto klíčový údaj. Vedení Netflixu to zdůvodňuje tím, že samotný počet předplatitelů už není natolik nosnou informací. K dispozici jsou už totiž rovněž levnější předplatná, která jsou kombinovaná s klasickou reklamou. Tito „economy“ předplatitelé sice platí měsíčně méně, ale to je vynahrazeno příjmy z inzerce.
„Každý nový uživatel má kvůli tomu odlišný obchodní dopad. Znamená to, že historicky používaný jednoduchý výpočet, kdy jsme prostě násobili počet účtů měsíčním předplatným, už aktuálně stále méně zachycuje skutečný stav našeho podnikání,“ vysvětlil Greg Peters, CEO Netflixu.
Co to znamená pro akcionáře i veřejnost? Počty předplatitelů se prý budou zveřejňovat až ve chvíli, kdy dojde „k zásadním milníkům.“ Se zveřejňováním kvartálních dat chce Netflix skoncovat s rokem 2025.
Zajímavé jsou pak plány Netflixu, pokud jde o další rozvoj obsahu. Podle dalšího člena managementu firmy Teda Sarandose se může platforma chlubit velmi kvalitní vlastní tvorbou seriálů a filmů. „Chceme je však dělat ještě lepší,“ podotkl. Akcionáře nezneklidnil, hned v následujících větách totiž podotkl, že zvýšení kvality nutně neznamená, že se budou zvyšovat náklady na výrobu.
Společnost podle všeho v budoucnu nabídne ještě více sportovních pořadů a záznamů. V červenci nabídne mimořádně očekávaný souboj mezi boxerskými hvězdami Mikem Tysonem a Jakem Paulem. Uzavřena byla také smlouva v hodnotě 5 miliard dolarů na živé vysílání zápasnické show World Wrestling Entertainment Raw na následující dekádu.