Německo má gigafactory. A co Česko?
Dva a půl roku trvalo Elonu Muskovi, než u Berlína postavil první evropskou továrnu na elektromobily Tesla
redaktor
Bylo to o půl roku déle, než předpokládal, na evropské poměry se však jednalo o neuvěřitelnou rychlost. Musk šel v obci Grünheide do značného rizika, továrnu začal stavět jen s předběžným povolením.
Nakonec však vše vyšlo a prvním třiceti majitelům předal excentrický miliardář vozy „made in Germany“ osobně při slavnostním otevření v minulém týdnu. Osobně se toho zúčastnil i kancléř Olaf Scholz, podle zpráv německých médií však jeden z nejmocnějších evropských politiků dělal Muskovi jen komparz.
V provozu je zatím jedna výrobní linka, druhá teprve vzniká. Tesla hledá pro továrnu další zaměstnance, a to mimo jiné skrze webové stránky v češtině. Jinak je však výroba opředena tajemstvím. Není například známo, kolik aut plánuje Tesla v Grünheide vyrábět.
O svou gigafactory mezitím dál usiluje také Česko, i když to pravděpodobně nebude Tesla. Silný hlas přišel minulý týden od odcházejícího šéfa Škody Auto Thomase Schäfera. Ten v hierarchii skupiny Volkswagen povýšil a nově povede značku VW. „Chceme, aby Česko vyhrálo a stalo se příští lokalitou pro výrobu baterií koncernu VW,“ řekl Schäfer listu F.A.Z. Pro Česko by to byl poměrně cenný dárek na rozloučenou.