Hrot24.cz
Nejlepší obrana je útok. Proč Zuckerberg mění název Facebooku

Nejlepší obrana je útok. Proč Zuckerberg mění název Facebooku

Mark Zuckerberg si od změny názvu Facebooku může slibovat rozmělnění kritiky. Zároveň však nijak neslevuje z technologické ofenzivy.

Daniel Deyl

Daniel Deyl

redaktor

Provozovatel nejrozšířenější sociální sítě planety se už nejmenuje Facebook (síť sama si název ponechává), nýbrž Meta Platforms. Nový název holdingové firmy, která provozuje další sítě a služby (WhatsApp, Instagram), lépe odráží snahu firmy přenést těžiště své činnosti do „metasvěta“ čili světa za tímto světem, oznámil neomezený vládce firmy, řečtinou vládnoucí Mark Zuckerberg. Změna má z letošního předpokládaného zisku firmy ukousnout zhruba deset miliard dolarů.

Není rebranding jako rebranding. Facebook jím formálně kopíruje tah, jejž provedl v roce 2015 Google, jenž ze sebe vyplodil mateřskou firmu Alphabet (řečtina je mezi technomagnáty patrně populární). Zuckerberg však k oznámení změny kurzu své firmy zvolil okamžik, kdy jsou Facebook i on sám předmětem tvrdé kritiky ze strany uživatelů, politiků, regulátorů i – pravda, bývalých – zaměstnanců. Od oddělení korporátního vedení od provozu sítě samotné si tak může slibovat rozmělnění kritiky, která by při současném trendu mohla vést až k nucenému rozdělení firmy.

Zároveň však Zuckerberg nijak neslevuje z technologické ofenzivy, která z něho za sedmnáct let existence Facebooku udělala jednoho z nejmocnějších mužů světa. Jeho „metasvět“, ačkoli jeho přesnou podobu nejspíš nezná ani on sám, má „nabídnout všem mladým lidem jejich šťastnou hvězdu“. Rozuměj: „Dosud jsem se pohyboval ve světě, v němž mi házely klacky pod nohy vaše nejrůznější předpisy a regulace. Teď už mám vyděláno tolik, že vás snadno přesvědčím, abyste se upsali světu, v němž platí moje pravidla.“