Profimedia.cz
Miliardář Lauder, židovská rodina z Brna a obraz Gustava Klimta: vyrovnání za válku přišlo až teď
Jméno miliardáře Ronalda S. Laudera, amerického podnikatele v kosmetickém průmyslu, je v Česku dobře známé. V roce 1994 zakládal českou TV Nova a v roce 2003 se jako majitel společnosti CME v arbitráži domohl náhrady 10,5 miliardy korun za svou zmařenou investici. Když byla nedávno Nova na prodej, byl Lauder údajně jedním z vážných zájemců. Nyní se k jeho jménu váže jiný zajímavý příběh spojený s Českem
Ronald S. Lauder je známý nejen jako byznysmen, dědic parfémového impéria Estée Lauder, ale i jako milovník umění. V New Yorku vlastní a provozuje Neue Galerie. Do ní nakoupil i několik obrazů Gustava Klimta, uznávaného rakouského malíře konce 19. a počátku 20. století.
V roce 2006 za obraz Gustava Klimta Portrét Adely Blochové-Bauerové zaplatil rekordních 135 milionů dolarů (tehdy zhruba tři miliardy korun).
Jedním z dalších Klimtů v jeho galerii je i malba z roku 1910 zobrazující dámu s velkým černým kloboukem – nazvaná Klobouk s černým peřím. Ve vlastnictví Laudera je rovných padesát let, od roku 1973, kdy ji koupil z Manhattan Gallery. A právě tohoto obrazu se týká příběh, který Laudera znovu spojuje s Českem a jeho historií.
Neublížit ani mouše
Pravděpodobně poté, co se reprodukce obrazu v roce 2007 staly součástí propagace velké výstavy díla Gustava Klimta v New Yorku, se k vlastnictví obrazu přihlásili potomci jisté Irene Beran, do jejíž sbírky obraz před druhou světovou válkou patřil. Jde o potomky rodiny někdejšího úspěšného podnikatele z Brna Aloise Berana.
V roce 2018 Ronald Lauder oficiálně souhlasil s tím, aby se historie vlastnictví obrazu začala podrobně zkoumat. Po pěti letech bylo pátrání uzavřeno. „Navzdory rozsáhlému výzkumu zůstalo nejasné, kde se obraz nacházel mezi lety 1934 a 1957, kdy se znovu objevil na výstavě ve Stuttgartu,“ napsaly The New York Times, které na případ upozornily.
Podařilo se ale potvrdit, že Irene Beran obraz získala v roce 1928, pravděpodobně jako dar ze sbírky svého tchána Aloise Berana.
Alois Beran byl rakouský a posléze prvorepublikový židovský podnikatel v textilním průmyslu, zejména s vlnou a lnem. Firma se úspěšně rozvíjela desítky let, na svém vrcholu zaměstnávala na tisíc lidí, ale s nástupem hospodářské krize ve třicátých letech skončila.
Před začátkem nacistické okupace Irene Beran (rozená Subaková) odešla spolu s manželem Brunem Beranem z Československa do Paříže. I odtud ale později museli prchat. V roce 1943 utekli přes Španělsko a Portugalsko do Kanady; roku 1945 se usídlili v New Yorku.
Významná část rodinného majetku, včetně sbírky obrazů zahrnujících mimo jiné díla starých mistrů či malířů, jako byl právě Gustav Klimt, Egon Schiele či Oskar Kokoschka, ale zůstala v okupovaném Československu a byla nacisty zkonfiskována. Stejně jako vila v ulici Drobného v Brně.
Část příbuzných, mezi nimi matka Irene Beran či bratr jejího muže Filip (jehož manželkou Irene původně byla…), válku nepřežila.
Filipův předpoklad (když po Mnichovu odmítl odjezd z okleštěného Československa) „když jsem v životě neublížil ani mouše, proč by někdo ubližoval mně“ se bohužel ukázal jako mylný. Byl mezi prvními v transportech do Terezína, v lednu 1942 byl převezen do Rigy, kde jeho stopa končí. Z tisícovky Židů z tohoto transportu jich válku přežilo jen šestnáct, Filip mezi nimi nebyl.
Dcera Minnie válku přežila v Paříži díky ochraně, již jí poskytoval manžel, který byl švýcarské národnosti. Syn Rudolf se svou rodinou strávil válku v Británii.
Vrátit, co bylo ukradeno
Sám Ronald Lauder má mimochodem také české kořeny, narodil se v roce 1944 v New Yorku, jeho dědečkem z matčiny strany byl Čech, babička pocházela z Maďarska. Lauder je také předsedou Světového židovského kongresu a jako takový vlastně „musel“ být vyrovnání se s původními majiteli nakloněn.
„Jsem horlivým zastáncem restituce uměleckých děl ukradených a vyvlastněných během druhé světové války, považoval jsem proto za zásadní uznat předchozí historii rodiny spojenou s tímto dílem, přestože chybí konkrétní dokumentace o tom, jak tento obraz opustil Beranovu sbírku,“ citovaly The New York Times prohlášení Ronalda Laudera.
Lauder nyní tedy souhlasil s restitucí a následným odkoupením obrazu od příbuzných původního majitele a sběratele umění. Podmínky dohody jsou neveřejné, vlastníkem obrazu ale zůstává Lauder.
Profimedia.cz
Potomci rodiny Beranových už některé obrazy z někdejší rodinné sbírky dostali zpět – i s pomocí pražského Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války. Jedná se konkrétně o portrét Irene Beran od německého malíře Huga von Habermanna a Habermannův autoportrét.
Ty se až v roce 2006 podařilo objevit ve sbírkách Nadace pruských paláců a zahrad Berlína – Braniborska.
„Na základě informací poskytnutých Centrem pro dokumentaci nadace souhlasila s tím, že jsem právoplatným vlastníkem, a můj syn se v prosinci 2006 zúčastnil malého oficiálního předávacího ceremoniálu v Postupimi. A tak mám opět, ve svých 94 letech, to potěšení dívat se na obraz své matky nad vlastní krbovou římsou,“ popsal Rudolf Beran v roce 2009. Rodina se v té době také po patnácti letech soudních sporů dočkala restituce domu v Brně.
Text vznikl ve spolupráci se serverem HlídacíPes.org