Na akci AI Tour v Londýně Microsoft odhalil plány umožnit organizacím vytvářet vlastní autonomní agenty v rámci Copilot Studia, platformy pro přizpůsobování a vytváření takzvaných kopilot asistentů. Tito agenti byli již k dispozici v neveřejném předběžném náhledu už v květnu, avšak teprve od příštího měsíce se přesunou do veřejného náhledu, což znamená, že si své vlastní AI agenty bude moci vytvářet více firem.
Agenti AI mohou fungovat jako virtuální pracovníci, kteří mohou provádět řadu úkolů za člověka. Jsou v podstatě označováni za zásadní evoluci umělé inteligence založené na velkých jazykových modelech (LLM). A to směrem od chatovacích rozhraní k prostředí, které plynuleji splyne s pozadím. Kromě přidání možnosti vytvářet autonomní agenty v Copilot Studiu Microsoft uvedl, že spustí také 10 nových autonomních agentů v Dynamics 365, což je firemní sada aplikací pro plánování podnikových zdrojů a řízení vztahů se zákazníky. Konkrétně by mělo jít o agenty pro týmy prodeje, služeb, financí a dodavatelského řetězce.
Jared Spataro, viceprezident společnosti Microsoft pro moderní pracovní a podnikové aplikace, na AI Tour ukázal příklad agenta s umělou inteligencí, kterého si vyvinula poradenská společnost McKinsey. Podle informací CNBC agent dokázal automatizovat odesílání emailů. Zvládl analyzovat e-mail, aby zjistil, čeho se komunikace týká, následně zkontroloval její historii a poté našel správnou osobu ve firmě, která provede další krok. A teprve poté napsal a shrnul odpověď. Podle Spatara se to může zdát jako "kouzlo", ale firma dokázala vyvinout vlastního AI agenta jen díky použití lidské řeči, nikoli programovacích jazyků. „Jsme z toho nadšeni, protože to může mít přínos pro obchod,“ poznamenal.
Společnost Microsoft zdvojnásobuje svůj podíl na agentech AI v době, kdy se konkurenční tlak prostoru umělé inteligence stupňuje. Minulý měsíc na své každoroční prezentaci Dreamforce v San Franciscu společnost Salesforce ukázala novou platformu Agentforce, která umožňuje podnikovým organizacím vytvářet vlastní agenty AI. A aby toho boje nebylo málo, Zahra Bahrololoumi, generální ředitelka společnosti Salesforce pro Velkou Británii a Irsko zkritizovala model AI kopilotů a tvrdila, že nedokážou dobře sloužit potřebám podniků.
„Všechny tyto kopiloty aktivované třeba v e-mailech, nejsou propojeny s daty zákazníků, nebo ani nejsou v jejich kontextu nijak zakotveny,“ řekla v rozhovoru pro CNBC na počátku tohoto října. „Myslím, že se nedočkáme tolika kopilotů pro podnikové aktivity v oblasti umělé inteligence. Neříkám, že kopiloti nebudou existovat pro jiné účely, ale aby firmy byly schopny plánovat, provádět a přijímat různá opatření, to už kopiloti nezvládnou.“
CNBS se na Microsoft obrátila se žádostí o vyjádření, ale společnost tyto pichlavé poznámky odmítla komentovat. Microsoft a Salesforce mají mezi sebou historický spor. Generální ředitel Salesforce Marc Benioff kdysi totiž vyzval evropské regulační orgány, aby prošetřily dohodu Microsoftu o koupi společnosti LinkedIn, a naznačil, že porušuje pravidla hospodářské soutěže.