Památník starých časů. Média jsou hlavně byznys, říká Michal Voráček
Založil Profit, Blesk, PNS a také Parlamentní listy. Podnikatel Michal Voráček je český mediální průkopník s kontroverzní pověstí.
Je po všech směrech stará škola. Během povídání ve své kanceláři vykouří půl krabičky „dunhillek“, k tomu popíjí vodu z malých plastových lahví, zásadně značky Evian. Michal Voráček patří mezi tajemné postavy české mediální scény. Rozhovory dává jen výjimečně, raději stojí za oponou. Jeho projekt Parlamentní listy budí vášně, on však nálepku proruského a prohradního lobbisty odmítá. V mediální branži má v Česku málokdo delší paměť. Po revoluci prošel vedením snad všech mediálních firem v zemi. Byl u založení prvního byznysového časopisu Profit, přátelil se se Švýcarem Michaelem Ringierem, je otcem Blesku i systému společné distribuce tisku PNS. Z první linie zažil pád IPB, válku o Novu i restrukturalizaci Primy. Byl to také on, kdo vyučil mediálnímu byznysu Jaromíra Soukupa, dodnes spolupracuje s nejbohatšími Čechy. Patří mu zajímavé nemovitosti a také řada firem. Podíl má například ve výrobci hodinek Prim, kde spolupracuje se zbrojařem Michalem Strnadem. V médiích je jeho společníkem majitel Synotu Ivo Valenta.
Vnímáte prodej CME do rukou českého vlastníka jako definitivní konec éry zahraničního kapitálu v českých médiích?
Do značné míry ano, ale je to jen jeden z úhlů pohledu. Například je zde Google a Facebook. Dále není vyloučeno, že do některé ze silných českých mediálních skupin globální kapitál může vstoupit. Konečně internet a telekomunikace stírají lokální hranici. A je vůbec vstup PPF do CME českým, nebo globálním obchodem?
Co očekáváte od nového vlastníka nejsilnější tuzemské televize? Budou se zájmy PPF nějak promítat do obsahu, třeba do zpravodajství?
Novináři pořád řeší zpravodajství. Zásadnější je ale byznysový rozměr televizí a ten dává PPF obchodní logiku. Další vývoj trhu budou silně určovat telekomunikace a jejich náplň, tedy obsah. PPF ví, do čeho vstoupila, zná televizi dobře z minulosti a já si z té doby pamatuji, že jí šlo hlavně o to, aby televize byla strojem na peníze. Strategicky a byznysově jde o zajímavou akvizici, přestože i zde se ze začátku negativně projeví pandemie. Start bude obtížnější. Zpravodajství v tom nehraje zásadní roli, ale určitě se kolem něj může odehrávat spousta virtuálních mediálních příběhů.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot