Hrotcast: Fialova vláda doma zahájila třídní boj. V Bruselu kritizuje to, s čím sama souhlasila

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Celý článek
0

Analýza: Pro ekonomiku Česka i EU by bylo výhodnější vítězství Harrisové

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Celý článek
0

Češi uměle vypěstovali hovězí burger. Je prý masitý, šťavnatý a voňavý

Startup Bene Meat Technologies teď pracuje na tom, aby splnil přísné bezpečnostní standardy stanovené Evropským úřadem pro bezpečnost potravin.

Startup Bene Meat Technologies teď pracuje na tom, aby splnil přísné bezpečnostní standardy stanovené Evropským úřadem pro bezpečnost potravin.

Celý článek
0

Megakanál jde ke dnu

Z předchozích výroků politiků se to dalo očekávat, ale teď to je černé na bílém: „Zastavíme práce na kanálu Dunaj–Odra–Labe a zrušíme jeho územní rezervy v dotčených obcích,“ píše se v koaliční smlouvě rodící se vlády

Megakanál jde ke dnu
ilustrační foto | Shutterstock.com

Vodní dálnice, jejímž velkým propagátorem byl prezident Miloš Zeman, tak snad konečně skončí v propadlišti dějin. Od počátku šlo o megalomanský a finančně rizikový projekt za stovky miliard korun, který by přinesl více škody než užitku. Andreji Babišovi, pro něhož byly dobré vztahy s Hradem nevyhnutelností, ale vlastně nezbývalo nic jiného než Zemanův sen po krůčcích uskutečňovat.

Kritici megakanálu ale byli v jednoznačné převaze. Vedle někdejších opozičních politiků to byli také mnozí starostové, kterým trasa namalovaná na mapě svazovala ruce v dalším rozvoji jejich obcí. Desítky českých vědců včetně děkanů všech přírodovědeckých fakult v loňském společném prohlášení uvedly, že plánování takové stavby je pro českou přírodu a krajinu hazardem. Projekt kritizovalo rovněž slovenské ministerstvo životního prostředí a také Rakousko odmítlo napojení přes své území.

Jak nesmyslné bylo plánování vodní dálnice mezi třemi moři, dokazuje nedávný expertní rozbor, podle něhož lze dopravní funkci kanálu uskutečnit už nyní, tedy bez stamiliardových investic. Odhadovaný roční objem dopravy ve výši několika desítek milionů tun by mohly nahradit dva nákladní vlaky v hodinovém taktu (tam a zpět) na současné trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína.