Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Megakanál jde ke dnu

Z předchozích výroků politiků se to dalo očekávat, ale teď to je černé na bílém: „Zastavíme práce na kanálu Dunaj–Odra–Labe a zrušíme jeho územní rezervy v dotčených obcích,“ píše se v koaliční smlouvě rodící se vlády

Megakanál jde ke dnu
ilustrační foto | Shutterstock.com

Vodní dálnice, jejímž velkým propagátorem byl prezident Miloš Zeman, tak snad konečně skončí v propadlišti dějin. Od počátku šlo o megalomanský a finančně rizikový projekt za stovky miliard korun, který by přinesl více škody než užitku. Andreji Babišovi, pro něhož byly dobré vztahy s Hradem nevyhnutelností, ale vlastně nezbývalo nic jiného než Zemanův sen po krůčcích uskutečňovat.

Kritici megakanálu ale byli v jednoznačné převaze. Vedle někdejších opozičních politiků to byli také mnozí starostové, kterým trasa namalovaná na mapě svazovala ruce v dalším rozvoji jejich obcí. Desítky českých vědců včetně děkanů všech přírodovědeckých fakult v loňském společném prohlášení uvedly, že plánování takové stavby je pro českou přírodu a krajinu hazardem. Projekt kritizovalo rovněž slovenské ministerstvo životního prostředí a také Rakousko odmítlo napojení přes své území.

Jak nesmyslné bylo plánování vodní dálnice mezi třemi moři, dokazuje nedávný expertní rozbor, podle něhož lze dopravní funkci kanálu uskutečnit už nyní, tedy bez stamiliardových investic. Odhadovaný roční objem dopravy ve výši několika desítek milionů tun by mohly nahradit dva nákladní vlaky v hodinovém taktu (tam a zpět) na současné trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína.