Malá česká gigafactory
V Česku má vyrůst továrna na výrobu baterií do elektromobilů.
redaktor
Zástupci ČEZ a ministerstva průmyslu podepsali minulý týden memorandum o výstavbě gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů o roční výrobní kapacitě 40 gigawatthodin. To by zhruba odpovídalo bateriím pro 800 tisíc vozů. Ačkoli není vůbec jisté, že se projekt v hodnotě 52 miliard korun podaří realizovat, česká továrna by pokryla jen zlomek očekávané světové poptávky.
Podle studie technologické skupiny ABB dosáhne letos světová výrobní kapacita baterií 541 gigawatthodin. V roce 2030 pak bude elektromobilita potřebovat 1739 gigawatthodin. To však představuje jen čistou potřebu automobilového elektroprůmyslu. Další baterie budou ovšem poptávat domácnosti, případně vlastníci velkých komerčních úložišť.
Podle studie navíc nebude výrobní kapacita nikdy plně využita, což může být způsobeno jak problémy při samotné výrobě, tak třeba nedostatkem potřebných cenných kovů. V průměru tak fabriky pojedou jen na sedmdesát procent, a bude tedy nutná i určitá rezerva. Do konce desetiletí by tak celosvětová výrobní kapacita baterií měla vzrůst na 2857 gigawatthodin.
Aktuálně je na světě v plánu stavba osmi desítek továren. Podle ABB však neexistuje žádná garance, že se i postaví. „Tyto továrny vyžadují obrovské kapitálové investice a jsou závislé na rychle se měnících technologiích. Ziskovost je také nejistá. A přesto bude poptávka po výrobní kapacitě exponenciálně růst,“ konstatuje studie.