Nedostatek kvalifikovaných učitelů se projevuje v kvalitě vzdělávání. Výuka informatiky je přitom pro budoucnost zásadní

Nedostatek kvalifikovaných učitelů se projevuje v kvalitě vzdělávání. Výuka informatiky je přitom pro budoucnost zásadní

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Vzdělávání

Učitelé informatiky jsou horké zboží. Jejich nedostatek vyřeší ČVUT, nabídne moderní výuku místo zastaralých osnov

Pomoci s nedostatkem pedagogů vzdělávajících informatiku má nový studijní program akreditovaný na Českém vysokém učení technickém v Praze. Studenti se zaměří nejen na moderní technologie, ale i schopnost podat látku atraktivně a v souladu s moderními trendy.

Vladimír Barák

V českém vzdělávacím systému dlouhodobě chybí kvalifikovaní učitelé informatiky, což musí ředitelé škol řešit zaměstnáváním učitelů bez pedagogického vzdělání. Podle dat České školní inspekce přes polovinu hodin informatiky odučí lidé bez dané pedagogické přípravy, což může snižovat kvalitu výuky.

Do řešení problému se s novým akademickým rokem zapojila i Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze. Ta ve spolupráci s Masarykovým ústavem vyšších studií otevřela nový dvouletý magisterský program s názvem Učitelství informatiky pro střední školy.

„Program cílí na absolventy bakalářských oborů v oblasti informatiky a příbuzných disciplín, kteří se chtějí věnovat pedagogické dráze. Jeho cílem je připravit novou generaci učitelů schopných nejen předávat odborné znalosti, ale také inspirovat studenty k objevování světa technologií,“ informovala škola.

Studijní plán kombinuje pedagogické, psychologické a didaktické disciplíny s hlubokým propojením na informatiku. Právě učitelská příprava bude klíčová: studium má být složeno ze 70 % z pedagogiky a didaktiky a z 30 % z informatiky. Důraz má být kladen na moderní výukové metody, rozvoj digitální gramotnosti a přípravu budoucích pedagogů na dynamicky se vyvíjející oblast IT vzdělávání. Nedílnou součástí výuky je i pedagogická praxe, která studentům umožní získat reálné zkušenosti s výukou na školách.

Absolventi programu naleznou uplatnění na školách napříč zaměřením. Kromě gymnázií a lyceí třeba v odborných středních školách či učilištích. „Výuka pokrývá nejen tradiční oblasti informatiky, jako je vývoj softwaru a informační bezpečnost, ale také moderní technologie včetně umělé inteligence. Mezi vyučované předměty patří například Didaktika informatiky, Role učitele v moderní společnosti, Sociální a pedagogická komunikace či Psychologie v edukačním procesu,“ přibližuje studium mluvčí fakulty Ivana Macnarová.

Výuka informatiky na středních školách se v posledních letech výrazně proměňuje v souvislosti s úpravami rámcových vzdělávacích programů. Tyto programy kladou větší důraz na rozvoj informatického myšlení, algoritmizaci, programování a kybernetickou bezpečnost. Učitelé tak již nebudou informatiku vyučovat pouze jako praktickou dovednost zaměřenou na ovládání kancelářských aplikací, ale také jako komplexní disciplínu rozvíjející logické a analytické schopnosti studentů.

Zájemci o studium mohou podávat přihlášky od 1. března do 30. dubna 2025. Podmínky pro přijetí a další informace škola zveřejnila na svém webu.