Křetínský a jeho butik v Pařížské

Skupina EPH loni utržila v přepočtu 226 miliard. Přesto její finanční šéf Pavel Horský říká, že příležitostí v oboru ubývá. I proto Daniel Křetínský investuje miliardy jinde.

Křetínský a jeho butik v Pařížské
Pavel Horský | Tomáš Novák týdeník HROT

Vystudovaný matematik Pavel Horský je někdejší bankéř a Křetínského dvorní risk manažer, který zároveň zastává pozici finančního šéfa EPH. Působí jako člen představenstva řady dalších firem v rozsáhlé skupině, a dnes tak patří k jeho nejbližším spolupracovníkům. Sám v nadsázce říká, že někdy zastává nevděčnou roli strašáka, který musí brzdit nadšení kolegů. Vždyť agilní investiční skupina řeší naráz desítky potenciálních investičních příležitostí za miliardy korun. 

„Naše centrála je prostě investiční butik. Historicky to tak bylo a bude to tak i nadále. Zároveň jsme konzervativní. To, že se díváme na desítky věcí, ještě neznamená, že je budeme dělat. Nakonec z nich mohou být dvě, možná tři,“ vysvětluje Horský, rozený Brňan, který v EPH působí přes dvanáct let. 

Aktuálně je přímým svědkem toho, jak jeden z nejbohatších Čechů stanovuje po letech nebývalého růstu v evropské energetice nový kurz směrem k investicím do světového retailu, e-commerce, médií, technologií či e-sportu.

Podle Horského skupina přestává v energetice vidět ty správné příležitosti. Proti hraje vysoká cena emisních povolenek, nízké výnosy a levné peníze na trhu, které do oboru přivedly velké infrastrukturní a penzijní fondy a pojišťovny. S nimi Křetínský nechce a nemůže soupeřit cenou. 

„Skupina EPH generuje ročně volné cash flow před úroky na úrovni 600 až 700 milionů eur, tím pádem máte spoustu peněz, které ale nemáte jak investovat v energetice. Proto jsme začali investovat mimo ni,“ vysvětluje Horský důvod, proč vznikl společný fond Daniela Křetínského a Patrika Tkáče Vesa Equity Investment, obří investiční operace jako Metro AG, Royal Mail, Foot Locker, Casino či Sainsbury’s. 

Celý rozhovor s Pavlem Horským o budoucnosti EPH, dekarbonizaci energetiky i zdrojích budoucnosti čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází 31. května.