Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Komunikace se správcem daně aneb Jak vyzrát na jeho neformální požadavky

Nejen v Česku podnikající subjekty, ale také řada osob nepodnikajících se nevyhne komunikaci se správcem daně. Samozřejmě není nutné dělat z takto běžné věci velkou vědu, na druhou stranu – když jde o daně, tak jde také o peníze, a to o vaše. A to už je věc delikátní. A právě proto by každý měl mít alespoň rámcovou představu o právech a povinnostech obou stran.

Komunikace se správcem daně aneb Jak vyzrát na jeho neformální požadavky
ilustrační foto | Shutterstock.com

Komunikaci se správcem daně lze v zásadě rozdělit na formální a neformální. Zatímco prvně jmenovaná forma je do značné míry normována daňovým řádem, neformální komunikace zákonné limity nemá. Správce daně proto s oblibou místo zákonem vymezených komunikačních prostředků (datové schránky či poštovní zásilky) využívá e-maily nebo telefonuje, přičemž požaduje např. doplňující informace k podanému daňovému přiznání.  

Telefon či e-mailová korespondence reprezentují rychlý a operativní způsob komunikace, nicméně je nutné posoudit, co to pro zúčastněné strany znamená. Zatímco správce daně do takového dialogu vstupuje s jasným požadavkem a utříděnými fakty, daňový subjekt je zpravidla zaskočen, a to zejména v případě telefonického kontaktu. 

Přijetí takového hovoru totiž vyžaduje okamžitou orientaci v problému, porozumění požadavku správce daně a následně též precizní formulaci odpovědi. A to už je výzva! Tady si proto troufám tvrdit, že daňový subjekt je na tomto kolbišti ve zjevně horším postavení než správce daně, a to zcela odhlížím od faktu, že takový telefonát může přijít ve zcela nevhodnou chvíli.

Výsledné skóre je tedy jasné, a generuje také jediné správné řešení. Na požadavky správce daně sdělené telefonicky reagujte velmi zdrženlivě, a v případě jakýchkoliv pochybností o výchozí situaci či správnosti odpovědi si vyžádejte čas na podání příslušné reakce.

Trochu jiná situace je v případě požadavků správce daně zasílaných e-mailem. Tady jsou nároky na okamžitou reakci podstatně nižší, na druhou stranu však můžete narazit na nesrozumitelnost požadavku správce daně. Jednoduché řešení této situace se sice nabízí, ale z dále uvedeného je zřejmé, že je to řešení jen zdánlivé.

Úřední osoba do e-mailu uvádí svůj telefonický kontakt, což je jedinečná příležitost, jak získat informace, které nám k řádnému vyřešení požadavku správce daně chybí. Kdo však této šance využil, zřejmě nepochodil. Úřední osoby správce daně jsou totiž vázány povinností mlčenlivosti, takže vám do telefonu nejspíš sdělí, že žádné konkrétní informace telefonicky neposkytnou.

Jakkoliv se nám to může nelíbit, jedná se o praktickou aplikaci zásady neveřejnosti správy daní, která je zejména ochranou práv daňového subjektu.

Jaká je tedy dobrá rada na závěr? S odpovědí na požadavky správce daně sdělené telefonicky či e-mailem nespěchejte, abyste tak ve snaze vyhovět nesdělili správci daně nesprávné či důvěrné informace. Požadované podklady či vysvětlení pak zasílejte některým z formálních způsobů, ideálně prostřednictvím datové schránky. Tím si do budoucna usnadníte prokazování toho, co jste fakticky správci daně poskytli či sdělili.

Autorka je tax managerem ve společnosti PKF Apogeo Tax