Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Kdo vyhraje volby? Ze souboje Babiš vs. Bartoš může těžit Fiala

Ve volbách rozhodne ekonomika a kompetence premiérských kandidátů, říkají Martin Buchtík a Jakub Horák.

Kdo vyhraje volby? Ze souboje Babiš vs. Bartoš může těžit Fiala
Předseda ODS Petr Fiala | foto Daniel Černovský / CNC / Profimedia

Se spisovatelem a marketingovým specialistou Jakubem Horákem a sociologem Martinem Buchtíkem o probíhající volební kampani, koalicích, obrušování Pirátů, premiérském souboji i dalších tématech letošních voleb.

Začněme aktuálně. Podle nového modelu společnosti STEM má ANO přes třicet procent a velký náskok před oběma koalicemi. Podle průzkumu Data Collectu jeho náskok tak velký není. A třeba SPD tu má mnohem menší podporu. Jak je to možné, Martine? A jak to odpovídá dosavadnímu průběhu volební kampaně, Jakube?

Martin Buchtík: Z odborného hlediska si nemyslím, že jde o nějaký kritický rozdíl. A vysvětlím proč. Zaprvé, výzkum ukazuje nějakou náladu v momentu sběru dat, ale rozhodně nemá ambice říkat, jak ty volby dopadnou. A to nejen proto, že to neumíme, ale i proto, že se do voleb stane ještě spousta věcí, přijde nové „lithium“ a všechny ty výzkumy můžeme za stálého míchání vylít do záchodu. Najednou se změní prostředí i nálada.

Zadruhé, když se podíváme na ta základní kritéria, zjistíme, že oba modely určují stejného vítěze voleb, stejné pořadí stran, shodují se na stranách kolem pěti procent i na tom, které jsou spíš pod touto hranicí. U SPD je rozdíl 2,5 procenta a to je úplně v rámci statistické tolerance. Především však oba ukazují úplně stejné trendy. Jediná věc, v níž se liší, je podpora ANO, kterou má STEM dlouhodobě vyšší. A je za tím trochu jiná logika průzkumů, než mají ostatní agentury. My jako STEM říkáme, že lidé, kteří nevědí, opravdu nevědí a my za ně nebudeme rozhodovat a vážit, koho budou volit. Nebudeme se snažit rozdělovat nerozhodnuté voliče. Přesně to dělají Kantar a Data Collect, které jsou dvěma dodavateli České televize a používají stejnou metodiku práce s pravděpodobností účasti ve volbách. My říkáme, že ANO dokázalo za sebou sešikovat voliče už teď, zatímco u ostatních stran voliči více váhají a jejich sešikování může přijít později.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit