Hrot24.cz
Jídlo a pití v českých restauracích podražily za poslední čtyři roky o 34 procent

Shutterstock.com

Jídlo a pití v českých restauracích podražily za poslední čtyři roky o 34 procent

Ceny v českých restauracích, barech, klubech nebo bistrech se od prosince 2019 do konce loňského roku zvýšily o 34 procent.

V porovnání s předloňským lednem byly loni v prosinci ceny vyšší o osmnáct procent. Vyplývá to z dat společnosti Dotykačka z pokladních systémů, která dnes na setkání v Praze představili ředitel výzkumu společnosti Vladimír Sirotek a Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků.

Dotykačka sleduje takzvaný gastroindex, který se skládá z padesáti nejprodávanějších položek ve všech typech podniků, kde se podávají nápoje nebo jídlo. Statistiky pocházejí z více než osmi tisíc provozů. Podle dat společnosti za celou ČR loni v gastronomii vzrostly meziročně tržby o tři procenta. Pro řadu podniků to ale vzhledem k celoroční vysoké inflaci znamená v reálných cenách spíše pokles, uvedl Kastner.

Sirotek poukázal na to, že v ČR jsou výrazné rozdíly v regionech. V hlavním městě se v roce 2023 tržby meziročně zvedly o sedm procent, stejně tak v Jihomoravském kraji. Podle Kastnera tak růst celého sektoru prakticky táhne Praha a Brno.

O pět procent loni meziročně vzrostly tržby na Vysočině nebo v Olomouckém kraji, ve středních Čechách vzrostly o čtyři procenta. Na úrovni celé ČR, tedy růstu tržeb o tři procenta, byl také Zlínský kraj. Naopak nejvíce se propadly tržby v gastronomii v Pardubickém kraji, kde klesly meziročně o tři procenta. V Karlovarském kraji se snížily o dvě procenta. Další kraje se pohybují spíše kolem nuly.

Data společnosti ukazují i rozdíly podle typů podniků. Vyplývá z nich, že se loni nejvíce propadly tržby klubům a diskotékám, meziročně o třináct procent. „Ubývá spotřeba po 23:00, která je spojená zejména s konzumací tvrdšího alkoholu,“ doplnil Kastner. Uvedl, že nejlépe se daří kavárnám, kterým se naopak tržby meziročně o osm procent zvýšily. Kastner poznamenal, že již nejde pouze o podniky podávající kávu, ale nabízejí i jídlo nebo třeba míchané nápoje, a přebírají tak nabídku jiných podniků.