Konečně jsou tady prázdniny. Miliony Čechů vyrazí letos na dovolené, po dvou letech covidových nepříjemností si konečně mohou zase pořádně užít léto. Někdo v tuzemsku, velká vlna českých výletníků se povalí do zahraničí.
V porovnání s předchozími léty se letos cestování po Evropě zjednodušilo a drtivá většina států postupně ustoupila od všech proticovidových opatření. Pomalu se turistům otevírá i Asie. Vypadá to, že alespoň turistika se pomalu, ale jistě vrací do normálu. Jenže přehnaný optimismus není tak úplně namístě. V posledních týdnech rostou statistiky o počtu nakažených covidem, přitom se testují jen lidé s vážnějšími příznaky, a nakažených je tak reálně mnohem víc. Už teď se hovoří o další hrozící vlně covidu, která by měla přijít v srpnu.
S ekonomickým výhledem na další roky to taky není nijak růžové. Tisíce rodin stěží zaplatí složenky za energie a mají problém s nákupem základních potravin. Ekonomové předpovídají, že takových rodin v dalších měsících ještě přibude. A v okamžiku, kdy řešíte tak základní věc jako kde sehnat peníze na elektřinu nebo plyn, těžko zbude v rodinném rozpočtu na dovolenou. Užijte si letošní prázdniny, dokud to ještě jde. Více k tématu cestování najdete v novém vydání týdeníku Hrot.
Na pořádně horké léto to vypadá u tendru na dostavbu nového jaderného bloku v Dukovanech. Po měsících hibernace a vyčkávání o sobě jednotliví zájemci o dostavbu začínají dávat vědět. Jde o hodně, o kontrakt za více než 200 miliard korun. Zájemci jsou tři, jihokorejská KHNP, francouzská EDF a americký Westinghouse. U ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely už lobbovali za „své zájmy“ jeho jihokorejský protějšek Li Čang-jang a francouzský ministr Franck Riester. Kdy přijede americká delegace, je jen otázkou času. Jak by to mohlo vypadat, kdyby tendr vyhráli Korejci, se dočtete v reportáži přímo z Jižní Koreje.
Docela horko je už v posledních týdnech na české železnici. Pendolino nabouralo do posunovací lokomotivy, jinde se srazil vlak s náklaďákem, tamhle zase kvůli sesuvu půdy vykolejil osobák a trať stála několik hodin. V historii české železniční dopravy to není žádná novinka. Právě před 183 lety přijel do Brna první vlak a ještě téhož dne se naboural. Tím začala historie železniční dopravy v českých zemích. Máme na co navazovat.
V novém Hrotu najdete i další texty a informace. Třeba rozhovor s bývalým viceguvernérem ČNB a čerstvě nominovaným předsedou Národní rozpočtové rady. „To, co se během dvou let stalo v mentalitě lidí, je velmi nebezpečná věc. Méně práce za vyšší platy,“ tvrdí v rozhovoru. Nebo článek o tom, proč se eurozóna opět ocitla na rozcestí.
Příjemné čtení letního dvojčísla. Další vydání nového Hrotu najdete na stáncích 18. července.