Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Francouzi a Američané chtějí dodávat palivo i do Dukovan

Trojice uchazečů o stavbu pátého bloku v Dukovanech nabízí Česku i jaderné palivo. Světové výrobní kapacity paliva pro lehkovodní reaktory přesahují spotřebu o čtyřicet procent. 

Francouzi a Američané chtějí dodávat palivo i do Dukovan
Stát dosud počítá s tím, že nový blok v Dukovanech přijde na 160 miliard korun. Experti obvykle považují tuto cenu za značně podhodnocenou. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

V minulém týdnu podepsal ČEZ smlouvu o dodávkách paliva pro jadernou elektrárnu Temelín. Ty od roku 2024 zajistí americká společnost Westinghouse a francouzský Framatome, které nahradí dosavadní ruský TVEL. Oba výrobci zároveň potvrdili, že ruského dodavatele chtějí v dohledné době nahradit i v existujících blocích v Dukovanech. 

„Naše dceřiná společnost Framatome pracuje na tom, abychom mohli udělat nabídku i pro Dukovany,“ prohlásil při návštěvě Prahy Vakisasai Ramany, viceprezident společnosti EDF, která se účastní tendru na nový blok v Dukovanech. Ve stejném duchu se vyjádřili i zástupci Westinghousu. „Těšíme se na spolupráci se společností ČEZ a na rozvíjení našeho partnerství, díky kterému bude naše společnost zajišťovat palivo pro Temelín a v blízké budoucnosti také do Dukovan,“ řekl Tarik Choho, prezident společnosti Westinghouse pro Evropu, Střední východ a Afriku.

Zatímco v Temelíně se v minulosti už americké palivo používalo, dukovanské bloky fungovaly vždy výhradně na palivo ruské. Náhrada je tak komplikovanější než na novější české jaderné elektrárně. Z tohoto důvodu nemá o dodávky do „starých“ Dukovan zájem třetí uchazeč o zakázku na dukovanský nový blok, korejská společnost KHNP. Ta je však připravena dodat palivové soubory do případného nového bloku. 

„V Dukovanech se používá starší ruská technologie VVER, k té palivo nemůžeme poskytnout. Pokud jde o jiné reaktory, jako APR1000 a APR1400, těm jsme schopni zajistit i palivo,“ prohlásil šéf KHNP Čong Čä-hun. APR1000 je typ reaktoru, který chtějí Korejci Česku nabídnout. 

Americký Westinghouse disponuje výrobními závody na palivo v britském městě Springfields či ve švédském Västerås. Framatome vyrábí vedle domácí Francie také v německém Lingenu. Dceřiná společnost KHNP Kepco NF má závod v centrální části Jižní Koreje ve městě Tedžon. 

Podle mluvčího společnosti ČEZ Martina Schreiera existuje ve světě celkem čtrnáct výrobců paliva pro lehkovodní reaktory, jaké se využívají v Česku. V souhrnu dokážou zpracovat 15,5 tisíce tun obohaceného uranu ročně, což je o čtyřicet procent více, než činí aktuální spotřeba. „V posledních pár letech ale konkurence na trhu s jaderným palivem významně vzrostla a jednotlivé typy paliva dnes nabízí více výrobců,“ dodal Schreier.