Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Francouzi a Američané chtějí dodávat palivo i do Dukovan

Trojice uchazečů o stavbu pátého bloku v Dukovanech nabízí Česku i jaderné palivo. Světové výrobní kapacity paliva pro lehkovodní reaktory přesahují spotřebu o čtyřicet procent. 

Francouzi a Američané chtějí dodávat palivo i do Dukovan
Stát dosud počítá s tím, že nový blok v Dukovanech přijde na 160 miliard korun. Experti obvykle považují tuto cenu za značně podhodnocenou. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

V minulém týdnu podepsal ČEZ smlouvu o dodávkách paliva pro jadernou elektrárnu Temelín. Ty od roku 2024 zajistí americká společnost Westinghouse a francouzský Framatome, které nahradí dosavadní ruský TVEL. Oba výrobci zároveň potvrdili, že ruského dodavatele chtějí v dohledné době nahradit i v existujících blocích v Dukovanech. 

„Naše dceřiná společnost Framatome pracuje na tom, abychom mohli udělat nabídku i pro Dukovany,“ prohlásil při návštěvě Prahy Vakisasai Ramany, viceprezident společnosti EDF, která se účastní tendru na nový blok v Dukovanech. Ve stejném duchu se vyjádřili i zástupci Westinghousu. „Těšíme se na spolupráci se společností ČEZ a na rozvíjení našeho partnerství, díky kterému bude naše společnost zajišťovat palivo pro Temelín a v blízké budoucnosti také do Dukovan,“ řekl Tarik Choho, prezident společnosti Westinghouse pro Evropu, Střední východ a Afriku.

Zatímco v Temelíně se v minulosti už americké palivo používalo, dukovanské bloky fungovaly vždy výhradně na palivo ruské. Náhrada je tak komplikovanější než na novější české jaderné elektrárně. Z tohoto důvodu nemá o dodávky do „starých“ Dukovan zájem třetí uchazeč o zakázku na dukovanský nový blok, korejská společnost KHNP. Ta je však připravena dodat palivové soubory do případného nového bloku. 

„V Dukovanech se používá starší ruská technologie VVER, k té palivo nemůžeme poskytnout. Pokud jde o jiné reaktory, jako APR1000 a APR1400, těm jsme schopni zajistit i palivo,“ prohlásil šéf KHNP Čong Čä-hun. APR1000 je typ reaktoru, který chtějí Korejci Česku nabídnout. 

Americký Westinghouse disponuje výrobními závody na palivo v britském městě Springfields či ve švédském Västerås. Framatome vyrábí vedle domácí Francie také v německém Lingenu. Dceřiná společnost KHNP Kepco NF má závod v centrální části Jižní Koreje ve městě Tedžon. 

Podle mluvčího společnosti ČEZ Martina Schreiera existuje ve světě celkem čtrnáct výrobců paliva pro lehkovodní reaktory, jaké se využívají v Česku. V souhrnu dokážou zpracovat 15,5 tisíce tun obohaceného uranu ročně, což je o čtyřicet procent více, než činí aktuální spotřeba. „V posledních pár letech ale konkurence na trhu s jaderným palivem významně vzrostla a jednotlivé typy paliva dnes nabízí více výrobců,“ dodal Schreier.