Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Esej: Návrat do roku 1985

Snaha omezit dovoz potravin je hloupá. Stačí si vzpomenout, jak nedostatek pomerančů, banánů a mandarinek přispěl k pádu reálného socialismu.

Esej: Návrat do roku 1985
ilustrace Vojtěch Velický

Když Vasco da Gama doplul v květnu 1498 po deseti měsících na moři do Indie, byli první lidé, se kterými se potkal, dva muslimové ze severní Afriky. Z toho, že vidí své tradiční rivaly Portugalce, neměli ani trochu radost a směsicí italštiny a španělštiny také dali svou nelibost najevo: „Čert, aby vás vzal! Jak jste se sem z takové dálky dostali?“ A nenadchla je ani odpověď, že Portugalci přišli „hledat koření a křesťany“.

Spoluvěřící nenašel mořeplavec žádné, ale koření bylo přístavní město Kalikut (dnes Kóžikkót) plné. Jiná věc je, že za něj Portugalci neměli co nabídnout, protože v podpalubí svých lodí vezli na výměnu jen soudek oleje, bednu cukru, pár plášťů a tucet balíků bavlněné látky. Brzy proto museli místního zamorína konfrontovat s převahou svých lodí a děl a obchod s kořením ovládnout násilím. Evropský zámořský obchod – byť bychom ho možná spíš měli nazývat „evropským zámořským loupežným přepadením“ – byl od samého počátku stimulován touhou napojit se na bohaté asijské trhy s luxusními potravinami a západní cestu do Indie by se bez tohoto lákadla nejspíš nevydal hledat ani Kryštof Kolumbus.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit