Ekonom: Cla EU na čínská elektroauta mohou poškodit německý průmysl, tedy i českou ekonomiku

Dnes oznámené navýšení cel EU na čínské elektrovozy může zásadně poškodit německý autoprůmysl. Tím pádem tedy i českou ekonomiku, jež je německému autoprůmyslu klíčovým subdodavatelem. A to jsou přitom cla EU mnohem nižší než ta, která na čínské elektroauta zavádějí Spojené státy, píše v komentáři ekonom Lukáš Kovanda

Ekonom: Cla EU na čínská elektroauta mohou poškodit německý průmysl, tedy i českou ekonomiku
Čínské elektromobily Xiaomi SU7 | foto Robert Way / Shutterstock.com

Navýšení cel EU ostatně vzápětí kritizoval Německý svaz automobilového průmyslu VSD, jenž uvedl, že opatření nezvýší konkurenceschopnost evropských automobilek.  

Přitom USA letos v květnu oznámily zvýšení cel na čínská elektroauta z 25 na 100 procent. EU je zvyšuje z 10 až na zhruba 38 procent. Jenže do USA se prakticky žádné elektrovozy z Číny nedovážejí. Spojené státy totiž neuplatňují zdaleka tak přísné emisní normy a regulace jako EU, takže americké automobilky mohou elektromobilitu rozvíjet vlastním tempem, organicky, v poklidu bok po boku s tradičními auty se spalovacími motory.

Automobilový průmysl v EU je ale pod daleko větším, ideologickým tlakem. Přísnější normy a regulace, než jakým čelí americké automobilky, snižují konkurenceschopnost evropských značek, což pak otevírá prostor na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny.

Takže zatímco do USA se čínské elektrovozy prakticky nedovážejí, do EU v razantně rostoucí míře ano (viz graf níže). Tomu tedy nyní chce Brusel zabránit. I za tu cenu, že poškodí zmíněné německé automobilky, neboť Čína, jak už varovala, jim v odvetě dalšími cly ztíží přístup na část svého trhu, která je jim z hlediska jejich odbytu důležitější než jiným automobilkám.

 

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank