Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Dali jste si předsevzetí zhubnout? „Zázračné“ diety vás nezbaví špeků, ale peněz

Na lidi s nadváhou cílí podvodníci s programy na hubnutí. Chtějí využít novoročních předsevzetí

Dali jste si předsevzetí zhubnout? „Zázračné“ diety vás nezbaví špeků, ale peněz
ilustrační foto | Profimedia.cz

Zhubnout, méně se stresovat, častěji sportovat, ušetřit nějaké peníze a žít ekologičtěji. To je pět nejčastějších novoročních předsevzetí Čechů podle průzkumu společnosti Hartmann. Na lidi s nadváhou ale na každém kroku nečíhají jen překážky v podobě fastfoodových kalorií, ale rovněž podvodníci. Ti slibují rychlé, bezpracné a vlastně i příjemné hubnutí. Garance ztracených kil a fotky štíhlých celebrit či respektovaných lékařů jsou však často jen marketingovým trikem. Řada diet vůbec nefunguje, za některé zaplatíte velké částky a reálně žádné rady ani neobdržíte.

Novoroční předsevzetí si podle průzkumu společnosti Rondo každoročně dá přes čtyřicet procent Čechů. Jednou z nich je i Renata z Brna, která po dlouhodobé nemoci přibrala patnáct kilogramů. Ty chce podle svých slov shodit nejpozději do března letošního roku. Rozhodnutí načasovala tak, aby s novým rokem přešla na zdravější, méně průmyslově zpracovanou a nutričně hodnotnější stravu. „Začala jsem tedy na internetu hledat různé diety. Žádná mě neoslovila, a tak jsem si řekla, že se později zeptám v lékárně. Internetový prohlížeč mi ale po nějaké době začal sám nabízet různé diety. Všechny reklamy byly jen na hubnutí. Zaujala mě jedna, která neslibovala nějaké umělé jídlo v prášku, ale hodnotný výživový plán,“ říká Renata.

Za týden měla díky tomu, co si sama uvaří, zhubnout pět kil. „Za tento týdenní plán si firma účtovala jen necelé dva dolary (asi 45 korun, pozn. red.), což mi přišlo super, a já tedy na speciální stránku vložila své údaje, jako je věk, výška, váha, pohlaví, zda žiju ve městě, nebo na vesnici, jak moc mám namáhavou práci, jak často sportuji a podobně. Fakt mi to přišlo propracované a moc jsem tomu věřila. Pak už stačilo jen zaplatit online platební kartou a jídelníček na nový rok jsem měla mít v mailu. Jenže ani po dvou týdnech nic nedorazilo,“ dodává Renata.

Předplatné na lepší tělo

Žena čekala několik dní, následně nad dvěma dolary mávla rukou s tím, že nejde o nijak zásadní částku, a transakci pustila z hlavy. Po dvou týdnech ji však čekala studená sprcha. Z účtu zmizely další peníze, tentokrát už 75 dolarů (1707 korun), a opět si je strhla firma nabízející výživové plány. „Kontaktovala jsem banku, kontaktovala jsem i tu firmu. Pomáhal mi syn, protože zatímco registrace byla v češtině, všechno ostatní už bylo jen v angličtině. Peníze už mi ale nikdo nevrátil.“

Podle společnosti nabízející dietní plány totiž žena nákupem týdenního výživového plánu vstoupila do spe­ciálního „fitness klubu“, který stojí právě 75 dolarů za čtrnáct dní. Ony dva dolary na začátku jsou jen „registračním poplatkem“. „Jako poděkování za registraci jsme vám rovněž na našem webu ve speciální klientské sekci zpřístupnili týdenní výživový plán, ten však už vypršel,“ napsala firma lámanou angličtinou na e-mail nespokojené klientky, kopii komunikace má redakce k dispozici. Na konci dopisu firma dokonce ženu vyzvala, ať vytrvá ve svém úsilí hubnout. „Vaše členství vyprší až za jeden rok. Máme před sebou vzrušující cestu za novou budoucností, novým tělem, novým životem,“ dodala společnost.

Pokud by si firma každé dva týdny strhla dalších 75 dolarů, za rok to bude činit 1950 dolarů (44 410 korun). „To jsem se málem zhroutila, 44 tisíc za jídelníčky! Hned jsem jim napsala e-mail, že ruším členství. Jenže na ten mi už nikdo neodpověděl a na e-mail mi stále co dva týdny chodí odkaz ke stažení jídelníčku. Na nic neklikám, chci to jen zrušit,“ říká zoufalá žena. Nepomohla jí však ani banka, ani české poradny radící spotřebitelům.

Komplikací je, že firma nesídlí v České republice, ale ve Velké Británii. Ta opustila Evropskou unii a veškeré spotřebitelské otázky si již řeší sama prostřednictvím vlastních úřadů. Pro ženu bez znalosti angličtiny a britských reálií je tak takřka nemožné domoci se peněz zpět. Nepomohla ani banka, u níž je v odůvodněných případech možné uplatnit takzvaný chargeback, tedy mezibankovní reklamační řízení, na jehož základě může být platba stornována a navrácena klientovi. Právě na tuto možnost ženu upozornila poradna sdružení dTest. „Bohužel mi banka reklamaci zamítla s tím, že zkontrolovala obchodní podmínky, se kterými jsem souhlasila během registrace. A tam opravdu členství a jeho cena jsou malými písmeny někde na konci sáhodlouhého textu zmíněny,“ říká Renata.

Banka jí doporučila zneplatnění vy­užívané platební karty a vydání nové. Díky tomu se za příštích čtrnáct dní výživový program pokusí strhnout peníze z karty, která pozbyla platnost, a k penězům se tak již nedostane. „Stálo mě to skoro dva tisíce a spoustu času a nervů. Přibrala jsem dalších pět kilo,“ dodává Renata.

Kdo maže, ten hubne?

Podobně naletěl 64letý Josef, který svou zkušenost popsal na sociální síti Facebook. V minulosti reagoval na inzerát, jenž byl uveřejněn v novinách distribuovaných zdarma v pražském metru.

„Byl tam lékař, takový solidní. Doporučil nějakou novou metodu hubnutí, která je bez rizika. Byla u toho napsaná stoprocentní garance a obrázky ženských, které opravdu zhubly. Byla tam velká sleva, asi osmdesát procent, měl jsem zaplatit jen několik stokorun. Tak jsem vyplnil lísteček a poslal ho.“ Asi po dvou měsících mu dorazil balíček na dobírku za 1900 korun. „Nevěděl jsem, co to je, ale když si něco objednám, je slušné to převzít. Uvnitř byla ale jen nějaká mast, celkem dvě balení. A vyúčtování, že první balení jsem obdržel za sníženou cenu a to další už mám dopředu, za plnou cenu.“

Muž mastem na hubnutí neuvěřil a podle přiložených pokynů je poslal na adresu P. O. Boxu. Ani po třech tý­dnech však ještě peníze neobdržel zpět. Redakce má inzerát k dispozici. Není na něm uveden žádný telefonický kontakt a zmíněný lékař není dohledatelný ve veřejných zdrojích. Jeho fotografie pravděpodobně pochází z fotobanky.

Podle spotřebitelského sdružení dTest je třeba mít se na pozoru při reakci na jakoukoli reklamu, která nabízí až příliš snadný výsledek, v tomto případě hubnutí. Lidé by neměli klikat na agresivní reklamu na internetových stránkách, na odkazy v nevyžádaných e-mailech ani reagovat na podezřelé inzeráty v reklamních novinách. „V opačném případě hrozí, že vám budou vnuceny služby či zboží, které jistě nepotřebujete, zaplatíte velké peněžní částky za nesmysl. Tyto přípravky budou chodit stále dokola a budou od vás vyžadovány opětovné úhrady. Taktéž si můžete zavirovat počítač, poskytnete někomu vaše osobní a bankovní údaje a podvodník snáze napadne váš bankovní účet,“ varuje dTest. 

40 procent Čechů si podle průzkumu společnosti Rondo každoročně dá novoroční předsevzetí.
Nejpopulárnější diety současnosti
• Flexitariánství
Omezení masných produktů. Tmavé maso se v jídelníčku vyskytuje jen sporadicky, uzeniny vůbec. Důraz je kladen na zeleninu, ovoce a rybí a drůbeží maso. Hubne se zde ale velmi pomalu. Na druhou stranu nemá takřka žádná rizika.
• Raw strava
V podstatě jde o veganství (potraviny výhradně na rostlinné bázi) a potraviny jsou upravené do teploty maximálně 42 stupňů Celsia. Jedinými povolenými potravinami jsou ovoce, zelenina, semínka, oříšky, luštěniny a obiloviny. Nic nesmí být vařené.
• Paleo strava
Návrat k původním a kvalitním potravinám. Vyloučena je jakákoli průmyslově zpracovaná strava. Z jídelníčku se vylučují zrniny, luštěniny a mléčné výrobky. Není možné jíst žádné pečivo, přílohy, ovesné vločky či jiné obiloviny.
• Keto dieta
Jedna z nejpopulárnějších diet posledních let. Jde o druh nízkosacharidového stravování, kdy organismus přijímá nejvíce energie z bílkovin a tuků. Během dodržování této diety se striktně omezují potraviny bohaté na sacharidy, například luštěniny, obilniny a často také ovoce a sladká zelenina. Lékaři ale tento typ diety spíše nedoporučují. Studie prokázaly, že zvyšuje cholesterol a také CRP, které udává míru zánětu v těle, kdy obojí přispívá k srdečním onemocněním. Velmi silný je zde jojo efekt – po ukončení diety se ztracená kila velmi rychle nabírají zpět.