Jestli nějaký segment výrazně těžil z celosvětové pandemie, byly to streamovací služby. Už tak stále populárnější služby v době covidu-19 ještě získaly na síle a počty jejich předplatitelů strmě rostly. Prvotní efekt ale podle všeho vyprchal. Naznačují to alespoň nejnovější výsledky nejpopulárnější streamovací služby na světě.
Netflix získal v prvním čtvrtletí letošního roku „jen“ necelé čtyři miliony nových předplatitelů, z toho v Evropě 1,8 milionu. Očekával se přitom nárůst o šest milionů. Ihned se to podepsalo na akciích společnosti, které po oznámení o nenaplnění cílů klesly o více než deset procent.
Netflix podle všeho letos zažije mnohem menší nárůst uživatelů než loni, kdy získal 36 milionů nových předplatitelů. Podle očekávání firmy ve druhém čtvrtletí dokonce ještě zpomalí a nově si jej předplatí jen okolo milionu lidí. Americká společnost totiž počítá s tím, že se ve světě brzy začnou rozvolňovat opatření proti šíření koronaviru a lidé už nebudou trávit tolik času doma před televizory, monitory počítačů a tablety. Loni ve druhém kvartálu získal deset milionů předplatitelů.
„Pro streamovací služby to ještě neznamená konec pandemického efektu, ale už se blíží. Nepochybně se vytrácí,“ řekl webu The Guardian Richard Broughton, analytik ze společnosti Ampere. „Trhy na celém světě se začínají vzpamatovávat z, doufejme, poslední vlny koronaviru. Lidé teď mají možnost užít si širší spektrum zábavy.“
Znovu ke strmému růstu by se ale Netflix podle očekávání měl vrátit ve druhé polovině letošního roku, kdy uvede několik filmových a seriálových hitů, jejichž produkci a uvedení opozdila právě pandemie. Chystají se například další série seriálů Zaklínač, Cobra Kai a zřejmě i Stranger Things.
Celkové výsledky Netflixu jsou navíc stále výrazně plusové. Čistý zisk mu v prvním čtvrtletí stoupl o 140 procent na 1,7 miliardy dolarů (36,8 miliardy korun), celkové tržby vzrostly téměř o čtvrtinu na 7,2 miliardy dolarů. Pomáhá mu k tomu i fakt, že z každého zákazníka má stále více peněz, oproti loňskému roku o devět procent.
Ohrozit stále pevnou pozici Netflixu jako lídra streamovacího trhu se snaží konkurence, která mu v posledních měsících sebrala několik filmových hitů, například Pána prstenů či Harryho Pottera. HBO těží ze spolupráce s filmovým studiem Warner Bros., díky němuž letos dokonce uvádí premiéry filmových hitů na svých streamovacích službách souběžně s jejich uvedením v kinech. Stále na vzestupu je Disney+, které za necelý rok a půl získalo 100 milionů předplatitelů. Velké plány má i Amazon, jehož vlajkovou lodí má být nákladný seriál ze světa Pána prstenů.