Co s bohatou úrodou řepky? Místo bionafty jde do oleje
Stále větší podíl tuzemské úrody řepky směřuje nikoliv do biopaliv, ale na výrobu řepkového oleje. Jeho obliba mezi Čechy je však spíše vlažná.
redaktor
Češi ročně utratí v supermarketech za kuchyňské oleje přes dvě miliardy korun. Za to jich nakoupí zhruba 62 milionů litrů, vyplývá z údajů společnosti Nielsen, která sleduje útvary v prodejnách moderního obchodu nad 400 metrů čtverečních.
Podobně jako u většiny trvanlivých potravin i prodeje olejů nakoply obavy z dopadů nákazy covid-19 a předzásobení zákazníků. To se týkalo i oleje řepkového, druhého nejprodávanějšího typu po nejpopulárnějším oleji slunečnicovém. „Březnové prodeje řepkového oleje zaznamenaly oproti březnu předcházejícího roku 2019 nárůst o 56 procent, tržby až o 80 procent,“ říká za Nielsen Mária Hukelová.
Jinak však olej, odborníky považovaný za vyživově velmi hodnotný, mezi Čechy velkou oblibu nemá. Za poslední rok sice tržby narostly o sedm procent na 428 milionů korun, nejvíce mezi všemi typy olejů. Příčinou však bylo zdražování, nikoliv vyšší prodané objemy. Meziročně se naopak prodalo řepkového oleje o dvě procenta méně.
Právě vyšší cena může být důvodem nižší poptávky. Zatímco za litr slunečnicového zaplatí zákaznici v průměru 24,40 korun, u řepkového je to 26,70 korun.
A přesto podíl řepky olejky, která každoročně skončí nikoliv ve formě biosložky přimíchané do paliv, ale v potravninářství, každoročně roste a dnes už vysoce přesahuje podíl bionafty.
Více o využití řepky v Česku si můžete přečíst v aktuálním čísle týdeníku Hrot, které vychází v pondělí 29. června. Předplatit si ho můžete ZDE.
Jan Brož