Hrot24.cz
Chtěl elektroauto budoucnosti, namísto toho žádá Fisker o ochranu před věřiteli

Shutterstock.com

Chtěl elektroauto budoucnosti, namísto toho žádá Fisker o ochranu před věřiteli

Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž jednání o investici s velkou automobilkou. Jde o nelichotivý příběh nenaplněných ambicí i vlivu, jaký mohou mít „obyčejní“ influenceři.

Krach jednání firmu vystavil riziku, že jí rychle dojdou peníze na dodávky jejího modelu SUV Ocean ve Spojených státech a v Evropě, uvedla agentura Reuters. Firma požádala o ochranu před věřiteli ve státě Delaware. Odhadovaná výše aktiv podniku je v rozmezí 500 milionů až jedna miliarda dolarů ( tedy11,5 miliardy až 23 miliard korun) a její závazky se pohybují v rozmezí 100 milionů až 500 milionů dolarů.

Fisker v březnu ukončil jednání s velkou automobilkou, což jej donutilo hledat strategické možnosti, včetně restrukturalizace v rámci soudního nebo mimosoudního řízení a transakcí na kapitálových trzích. Fisker sice nejmenoval automobilku, se kterou jednal, podle Reuters ale pokročilá jednání o investici vedl s japonským Nissanem.

Americká společnost, kterou založil automobilový designer Henrik Fisker, v únoru vyjádřila pochybnosti o své schopnosti pokračovat v podnikání. Pozastavila proto investice do budoucích projektu, dokud se jí nepodaří dojednat partnerství s automobilkou.

Fisker už dříve uvedl, že sníží počet zaměstnanců zhruba o 15 procent, protože se mu nedaří v prodeji jeho elektromobilů Ocean. Loni firma vyrobila více než 10 tisíc vozů, což byla méně než čtvrtina původního odhadu, a dodala jich jen asi 4 700.

K pádu prodejů přispěla mimochodem i krajně nelichotivá recenze, jíž produkci Fiskeru ohodnotil známý automobilový youtuber a influencer Marques Brownlee. Plně elektrické SUV Ocean označil za nejhorší auto, jaké kdy testoval. Firmu tak naměroval k porážce.

Americký úřad pro bezpečnost automobilů v květnu zahájil předběžné vyšetřování některých vozů Ocean vyrobených v loňském roce. To prohloubilo potíže firmy, protože Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) tyto vozy vyšetřoval už dříve kvůli třem incidentům.

Hotovostní rezervy firmy snižoval zhoršený přístup ke kapitálu kvůli vysokým úrokovým sazbám, náklady spojené s marketingem a distribucí vozů a pomalejší poptávka po elektromobilech, než se očekávalo.

Vyčerpání hotovostních rezerv, překážky při získávání finančních prostředků a problémy s náběhem výroby kvůli výpadkům globálního dodavatelského řetězce způsobily bankrot i jiných společností v odvětví, jako je Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions.

Krach firmy přichází v době, kdy se výrobci elektromobilů snaží přizpůsobit slabšímu odbytu v USA a v Evropě a klesající poptávce od spotřebitelů. Přestože nadšení pro elektromobily zůstává silné, téměř 60 procent celosvětového prodeje elektromobilů v letošním roce podle odhadu agentury Bloomberg připadne na Čínu.