Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Chodící anekdota

A tuhle znáte? V pondělí jsem si objednal škodovku a ve čtvrtek už jsem v novém autě vezl ženu a děti. Lidská tvořivost nezná mezí a už si začíná dělat legraci i z nedostatku čipů a několikaměsíčních čekacích lhůt (nejen) na nové škodovky. Reálná situace ale až tak k smíchu není. Nedodělané nové vozy začínají zabírat v tuzemsku čím dál větší plochy. Kvůli nedostatku 

„malých“ součástek, čipů, které za normální situace stojí pár korun, musí automobilky a jejich dodavatelé zastavit výrobu. Podle oficiálních vyjádření zatím jen na několik týdnů. V kuloárech se ale hovoří o tom, že to bude minimálně do konce roku a výroba na předkrizový objem najede nejdříve v polovině toho příštího. Navíc docházejí i další suroviny, které jsou pro výrobu aut nezbytné. 

I proto se za současné situace řeší, zda a jak velkou sumou bude firmám nuceným přerušit výrobu stát přispívat na mzdy zaměstnanců. V případě, že vláda posvětí říjnovou předběžnou dohodu z tripartity, ještě letos může erár začít posílat automobilkám a dodavatelům příspěvky na mzdy, které se mohou celkem vyšplhat na několik miliard korun. Mezi příjemci podpory by samozřejmě byla i největší tuzemská automobilka Škoda Auto – bez ohledu na to, že letos jen za první tři kvartály vydělala 25 miliard korun. Takové výsledky nevykazuje firma, která se bez státní pomoci neobejde. 

Problém je hlavně u dodavatelů, kvůli agresivní cenové politice automobilek vyrábějí jen s minimální marží a každý výkyv trhu pro ně může být poslední. Pokud je stát chce nějakým způsobem podržet, musí tak učinit plošně v celém oboru, tedy včetně již zmíněné Škodovky. Téma automotivu je pro celou českou ekonomiku klíčové, a tak mu v novém Hrotu věnujeme velký prostor. 

Pokud se nechcete zbláznit, nemůžete svět brát až tak vážně. „Vtip nezná hranice, může mít jen nevhodné posluchače,“ říká v rozhovoru expert přes anekdoty Petr Janeček. Podle něj doba covidová humoru vyloženě přála. Lidé žertovali takřka o všem, třeba o Aleně Schillerové, i když ministryně financí už sama od sebe vypadá jako chodící anekdota. Zajímavé ale je, že se skoro nevtipkovalo o viru samotném, prý proto, že nebylo až tak zle.

Nové vtipy už by si pomalu, ale jistě měli připravovat investoři, kteří svěřili své peníze jistému Slovákovi jménem Matej Rusňák z východoslovenské Spišské Nové Vsi. Jeho projekt na výstavbu nové fabriky na Slovensku a domovy důchodců v Německu vypadá na pořádný průšvih za několik stovek milionů korun. Inu, další obří krach přichází z Východu. 

Doufejme, že státní podnik Diamo bude se svými plány obezřetnější. Firma aktuálně prověřuje, zda se vyplatí obnovit těžbu zlata v jesenických Zlatých Horách. Obnovení těžby nahrává růst světových cen žlutého kovu. Podle posledních průzkumů z devadesátých let se ho v ložisku Zlaté Hory – západ nachází zhruba deset tun, další dvě tuny zásob by měly být v centrálním ložisku. 

V novém Hrotu najdete i další skvělé texty a nové informace. Příjemné čtení.