České pivní idoly na tahu světem
Budvar s potštejnským Clockem se vydávají napojit brexitem vyšťavené britské pivaře. A nejen je,
redaktor
Zatímco Češi hledali v populární televizní soutěži SuperStar, Britové volili Pop Idol. Od tohoto týdne mohou v brexitem vysušených pubech a supermarketech začít uctívat české idoly, ovšem nikoli pěvecké, nýbrž pivní. Budějovický Budvar posunul na nadnárodní úroveň spolupráci, kterou má s tuzemskými řemeslnými výrobci a v jejímž rámci sládci národního podniku vaří společné speciály s minipivovary. Výsledek kooperace nyní Budvar poprvé vyváží i za hranice, vedle Německa a Švédska bude pivo nazvané Bohemian Idols k dostání i v britských hospodách.
Za „českými idoly“ stojí sládci Aleš Dvořák z Budvaru a Jakub Sychra z potštejnského „futuristického“ pivovaru Clock. Právě v malebné obci na Královéhradecku pivo uvařili. Základem novinky je kombinace dvou chmelových odrůd, Saaz Late a Kazbeku s citrusovou příchutí, která je typická pro piva typu IPA. „Myšlenkou tohoto piva je zkombinovat nové chmely se sladem a kvasnicemi Budvaru, a dát tak klasickému českému ležáku nový rozměr, aby přitom zůstaly zachovány základní kvality vaření piva,“ vysvětlil Dvořák.
V Berlíně se nové pivo už neoficiálně představilo před dvěma týdny v rámci festivalu řemeslných pivovarů Beer Week, do regulérní distribuce však půjde až v polovině října. Bude k dostání jak v půllitrových plechovkách, tak v třicetilitrových sudech pro gastronomii. Bohemian Idols budou čepovat třeba v bristolské trendy hospodě Left Handed Giant. Ta vznikla před dvěma lety v industriální budově v centru města za pomoci crowdfundingové kampaně, kdy 1500 investorů dalo dohromady 450 tisíc liber. Ve Stockholmu zase bude třeba v nabídce turistickými průvodci doporučovaného baru Central, což je však podle švédského zvyku spíš stylová restaurace než pivnice, na kterou jsme zvyklí v Česku (nebo v Británii).
Nejde o objem, ale o prestiž
Podle jednatele Clocku Jiřího Andrše vyvážel pivovar zatím menší objemy na Slovensko, do Itálie, Francie nebo Polska. Na britském trhu se poprvé představil minulý týden ještě bez Budvaru v rámci tradiční akce Czech Beer Day. Setkání distributorů, restauratérů a pivních novinářů založil před pár lety s cílem zpropagovat české pivo Martin Macourek z vládní agentury CzechTrade.
Celkově plánuje Budvar vyvézt asi čtyřicet hektolitrů Bohemian Idols, nejde tedy o nějaké obří objemy. „Většinu piva prodáme pořád tady. Objemově to nic zásadního není, spíše je to zajímavé z pohledu spolupráce s Budvarem a svým způsobem prestižní,“ hodnotí Andrš, který se chystá na začátku října do Stockholmu osobně uvést pivo na švédský trh. Zároveň věří, že Clocku může Bohemian Idols otevřít cestu k další dodávkám do zahraničí. Spolupráce národního podniku s řemeslným výrobcem ovšem také dokazuje, že chaotický export tuzemských minipivovarů se začíná profesionalizovat.
Jan Brož
Není to přitom tak dávno, kdy minipivovary neměly kapacitu ani sílu zajímat se o to, co se děje mimo vlastní pivovarskou restauraci. Postupně však některé z nich nejen překročily hranici domovského regionu, ale rozšířily se prakticky po celé republice. To se netýká pouze pivoték či hospod s rotující pípou, solidně zásobovanými chladničkami s produkcí řemeslných pivovarů vybavily své markety třeba řetězce Albert, Globus nebo některé z prodejen sítě Coop.
Vedle toho začali nejagilnější z pivovarníků pokukovat i po zahraničních trzích. Především příhraniční pivovary, jako je třeba varnsdorfský Kocour, to mají mnohem blíž k polským či německým hostinským než k leckteré české pípě. Podle šéfa Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně dodávají tuzemští malovýrobci vedle okolních zemí hojně třeba do Skandinávie. „Trvalejší jsou spíše menší objemy do severských zemí, do Švédska, Finska, Dánska,“ říká Šuráň.
Pro velkou většinu řemeslného exportu stále platí, že jde v zásadě o nárazové dodávky. Přesto nejen případ Clocku a Budvaru naznačuje, že se náhodné akce začínají přetavovat v organizovanější byznys. Příkladem za všechny je pivovar Mazák z Dolních Bojanovic, kterému se díky geografii podařilo trvale etablovat na slovenském trhu. Podle obchodního zástupce pivovaru Jaroslava Štěrby vyváží Mazák na východ skrze slovenskou distribuční společnost v průměru tisíc litrů týdně v 0,7litrových lahvích a třiceti- a padesátilitrových sudech. „Pivo pak prodávají různé pivotéky nebo restaurační zařízení, které mají rotující pípy,“ říká Štěrba.
Ten očekává, že množství vyváženého piva brzy vzroste. Mazák totiž nově rozšířil spolupráci na Slovensku na více distributorů. „Přes polského obchodníka zavážíme také do Polska kolem 200 až 300 litrů jednou za dva týdny. Jednou za tři týdny nebo měsíc k nám jezdí i jedna pivotéka z Maďarska na větší nákup,“ popisuje Štěrba.
Do Británie s irským pivem
Na Slovensko, do Polska a do Německa dodává stabilně také třeba frýdlantský pivovar Albrecht. Ten vyvezl několik objednávek i do Moskvy a aktuálně jedná o dodávkách do Číny. Zároveň patří mezi ty výrobce, kterým se podařilo dostat i na lukrativní britský trh. Podle Marka Strnada z pivovaru Albrecht šlo zatím spíše o nárazové dodávky.
„Nicméně začátkem roku jsme získali tendr na vývoz asi 300 tisíc 0,33l lahví pro obří pivní e-shop BEER 52. Zajímavostí je, že jedním ze dvou druhů piva v této objednávce byl náš irský stout Morion. Je to tedy, jako by se k nám z Anglie dovážel český ležák. Druhý byl svrchně kvašený speciál, což je vlastně také typicky anglická záležitost. My jsme však chuťový profil upravili spíše pro českého konzumenta a nazvali jsme ho Czech Pale Ale,“ vysvětluje Strnad.
Albrecht na britském trhu spolupracuje se společností Czech Beer Alliance (CBA) česko-britského právníka Filipa Čeladníka, který působí v Londýně. „Pivním ambasadorem“ CBA je zmíněný zakladatel Czech Beer Day Martin Macourek. Společnost má vedle Albrechta ve vývozním portfoliu i další tuzemské minipivovary. Letos navíc v centrální londýnské čtvrti Clerkenwell otevřela první z plánované sítě hospod s názvem Pivo, která má sloužit jako showroom českého byznysu, a to nejen toho pivního.
Na čepu v Pivu mají vedle Albrechta také třeba Jarošov, Kutnou Horu, Cvikov nebo pivovar Sibeeria z pražských Vysočan. Ale také Budvar, který bývá zahraničními konzumenty vnímán jako středně velký nezávislý pivovar, jenž má vedle řemeslných pivovarů místo. Nepřekvapivě také půjde o jedno z míst, kde bude k dostání i Bohemian Idols.
Celkově loňský rok pivovarům kvůli covidu nesvědčil, což se týkalo i minipivovarů a exportu. Ten v posledních letech nepřetržitě rostl a pomáhal výrobcům vykrývat klesající spotřebu doma. Zavřené hospody a logistické komplikace se projevily a vývoz po devíti letech poprvé klesl – o devět procent na pět milionů hektolitrů.
V extrémní situaci se však právě minipivovary projevily jako mimořádně flexibilní provozy, když se narychlo naučily plnit pivo do lahví či plechovek a distribuovat je k zákazníkům. Díky nové zkušenosti a rozšířenému obalovému portfoliu jsou nyní v dobré startovní pozici i pro zahraniční trhy. „Už mají zkušenosti se stáčením, vědí, co mají dělat. Byl to průzkum bojem, teď jsou však lépe připraveny na export,“ míní Šuráň.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.