Hrot24.cz
Bublina splaskla. Zájem o kontroverzní nápoj Prime opadá, cena jde dolů

Profimedia.cz

Bublina splaskla. Zájem o kontroverzní nápoj Prime opadá, cena jde dolů

Předražený a podle odborníků pro děti nebezpečný energetický drink Prime má zřejmě vrchol popularity za sebou.

Vladimír Barák

Nápoj Prime se stal v posledních dnech jedním z nejdiskutovanějších témat v rodičovských skupinách na sociálních sítích. Napomohla tomu medializace, kdy přední čeští odborníci upozornili, že pití energetického nápoje může hlavně u dětí způsobit vážné zdravotní obtíže. Koncentrace kofeinu je totiž v Primu oproti běžným energetickým drinkům dvojnásobná.

Pokud vypijete jedno balení, rovná se to čtyřem velmi silným kávám. „Toto se vůbec nemá dětem dostat do ruky,“ říká Jan Boženský, předseda Sekce pediatrické obezitologie České obezitologické společnosti.

Leží nám to ve skladech

Pravda ale je, že počáteční lavinovitý zájem Čechů o Prime uvadá. Možná i kvůli kritickému informování médií. Redaktor Hrotu tento týden navštívil desítku prodejen – supermarkety i menší obchody a večerky v širším centru Prahy – a prodavači se shodovali, že oproti minulému týdnu se Prime prodává výrazně hůře. „Děti nechodí, vůbec to nejde,“ postěžoval si například obchodník ve večerce kousek od Václavského náměstí. „Minulý týden jsem nestihla doplňovat, teď to tu leží. Ve skladu toho máme ještě hromadu,“ sdělila redaktorovi Hrotu prodavačka ze supermarketu Albert u pražského náměstí Republiky.

Pokles zájmu o Prime dokládají i celostátní data řetězce Albert. „Po prvotní vyšší vlně zájmu se poptávka stabilizovala,“ sdělil Hrotu Jiří Mareček, tiskový mluvčí Albertu. Ani přes negativní publicitu ovšem řetězec výrobek ze své nabídky stahovat nemíní: „Produkt splňuje veškeré normy a legislativní požadavky pro prodej na českém trhu a je na zákaznících, zda si daný nápoj zakoupí.“

Stejným argumentem, tedy že nápoj je podle národních i nadnárodních autorit zdravotně nezávadný, se hájí i dovozce nápoje. „Složení Primu je schváleno pro prodej v Evropské unii dle legislativy Evropské unie, toto nám stačí pro dovoz,“ napsal Marek Starý, manažer společnosti LinkAmerika II. 

Influencerská horečka

Pohled odborníků je ovšem hodně odlišný. Lékaři varují, že nápoje Prime Energy, dostupné v několika příchutích, lákají svým hravým marketingem a pestrobarevným balením především děti. Ty jsou uhranuté hlavně doporučeními populárních tuzemských influencerů. Například video youtubera FIZIstyle o nápoji má už více než 1,6 milionu zobrazení. „Strašně mi to chutná,“ zazní pro změnu ve videu učitelky a influencerky Andrey Nguyen. 

A nápoj není kvůli svému složení pro děti ani trochu vhodný. „Pokud jsou běžné energetické drinky pro děti špatné, tak toto je horší. Velmi vysoká koncentrace kofeinu může vést k silným akutním projevům,“ říká obezitolog Boženský s tím, že se může objevit tachykardie (zrychlený srdeční rytmus) či parestézie (porucha smyslového vnímání projevující se brněním, mravenčením, svrběním či pálením). Mezi další negativní účinky patří neklid, úzkost, závrať, podrážděnost či nespavost.

Méně nebezpečné?

Kromě Prime Energy je v prodeji rovněž řada nápojů Prime Hydration. Tu v Česku od minulého týdne oficiálně distribuuje společnost Pfanner a podle etiket neobsahuje kofein.

Podle Pfanneru je proti nápoji vedena kampaň. „Výrobek, který na trh uvádíme, žádný kofein neobsahuje. Autoři kampaně proti energetickému nápoji stejné značky přehlédli, že na český trh přinášíme jinou produktovou řadu, konkrétně Prime Hydration,“ napsal Hrotu Lukáš Krůta, obchodní a marketingový ředitel Pfanneru. „Jde o běžný hydratační nápoj, určený pro sportovce. Energetický nápoj neprodáváme. Kampaň také tvrdí, že výrobek cílí na děti. Ani to není pravda. Výrobek je určen sportovcům a aktivním lidem.“ 

Nicméně ani řadu Prime Hydration nepovažuje část expertů za vhodnou pro děti. Důvodem je vysoké množství draslíku, který může mít, jak serveru Deník.cz řekl Martin Adam z Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice, negativní dopady na kardiovaskulární systém. Kritický je i respektovaný nutriční terapeut Jan Stuparič z institutu moderní výživy: „Složení nedává z pohledu sportovní výživy téměř žádný smysl a ani pro každodenní pití to není zrovna vhodná volba.“

Vysoká cena jako přednost

Uklidňující je podle Boženského fakt, že energetická varianta Primu je oproti konkurenci přemrštěně drahá. V některých obchodech se prodává až za 250 korun a řada dětí na ni prostě nemá peníze. Prodejci v centru Prahy už ale stačili na pokles zájmu zareagovat slevami, a autor článku tak dokázal zakoupit akční plechovku nápoje za „pouhých“ 89 korun.

Podle Boženského je to „průšvih“. Problém je ale podle něj mnohem širší a týká se řady jiných energetických nápojů, které se v obchodech prodávají klidně i za sedm korun za kus: „Potřebujeme přijmout adekvátní legislativu, která to omezí. Jako lékaři děláme maximum. Kromě veřejných vyjádření píšeme články, snažíme se problematiku komunikovat nejen u odborné, ale rovněž široké veřejnosti.“

Na příliš benevolentní legislativu, která dovoluje prodávat energetické nápoje s kofeinem dětem, upozornila v minulosti rovněž spotřebitelská organizace dTest. „U energetických nápojů bychom považovali za vhodné regulovat prodej alespoň těch, které jsou kvůli vysokému obsahu kofeinu nevhodné pro děti,“ uvedla ředitelka sdružení Eduarda Hekšová.

Do šestnácti ani lok

Stát prodej energetických nápojů ani reklamu na ně v současnosti nijak nereguluje. Platí pouze to, že pokud energetický nápoj obsahuje zvýšené množství kofeinu (více než 150 miligramů na litr nápoje), musí etiketa upozorňovat, že není vhodný pro děti. Samotný prodej však zakázán není. 

O regulaci se zatím jen uvažuje a aktivní je v tom především poslanec Josef Flek (STAN). V minulosti už k problematice uspořádal kulatý stůl, další má ve Sněmovně proběhnout v prosinci: „Řešíme věkovou hranici, dokdy by měl být prodej energetických nápojů nějak regulován. Od lékařů zatím padá nejčastěji věk šestnáct let.“

Marketing na prvním místě

Značka Prime je společným projektem sportovců a influencerů Logana Paula a KSI (Olajide William Olayinka „JJ“ Olatunji). Oba jsou mimořádně aktivní na sociálních sítích a jejich značka nápojů se díky dravému marketingu stala na americkém trhu velmi populární. I přes nízké výrobní náklady nasadila dvojice vysoké ceny. Přesto byl v prvních měsících o nápoj takový zájem, že se prakticky nedal sehnat a chvilkově se prodával až za desetinásobek ceny. Z některých limitovaných edic se navíc stal ceněný sběratelský artikl. 

Prime je oficiálním nápojem baseballového týmu Los Angeles Dodgers, organizace smíšených bojových umění UFC a několika předních fotbalových klubů, například FC Barcelona. Sám Logan Paul se pochlubil, že jen za první rok dosáhl Prime na maloobchodní tržby ve výši 250 milionů dolarů. 

V domovských Spojených státech se nápojem zabývá tamní Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). V červenci se na úřad kvůli možným dopadům na zdraví dětí obrátil předseda demokratické většiny v Senátu Chuck Schumer.