Bídná kvalita zboží i pracovní podmínky. Čínský e-shop Temu se se zaměstnanci nepáře
Čínské online tržiště Temu „nevyniká“ jen v nízké kvalitě produktů a míře fízlování svých zákazníků. Nyní se ukazuje, že top management firmy šikanuje bývalé zaměstnance. Ti se „provinili“ jen tím, že se po příšerné zkušenosti zkusili upíchnout jinde.
redaktor
S příšernými zkušenostmi s firmou Pinduoduo (PDD), provozovatelem online tržiště Temu, se bývalí zaměstnanci svěřili deníku Financial Times (FT). Noviny hovořily s desítkou někdejších pracovníků, jejich výpovědi se často překrývaly. Ještě jako uchazeči museli podepsat striktní smlouvy s takzvanou konkurenční doložkou, která jim neumožňuje po určitou dobu pracovat v konkurenční firmě. Poté, co zaměstnanci z různých důvodů z práce odešli, Temu dodatek skutečně aktivovalo.
To, co se jevilo jako běžná pracovně-právní formalita, se ale pro dotyčné stalo hororem. Právníci Pinduoduo totiž skutečně sepsali žaloby a obrací se na soudy. Překvapivé je, že Temu životy nekomplikuje jen bývalým vysoce postaveným manažerům (u kterých jsou konkurenční doložky běžnější), ale i pracovníkům na úplně nejnižších pozicích.
Podle právníků, které FT oslovily, se skutečně některé technologické společnosti v Číně uchylují k zneužívání smluv s konkurenčními doložkami, aby odrazovaly zaměstnance na všech úrovních od odchodu ke konkurenci.
Zatímco evropské soudy běžně chrání zejména práva zaměstnanců a uplatnění konkurenční doložky zamítnou jako nedůvodné, čínská spravedlnost tíhne spíše k preferování zaměstnavatelů. „Má to oporu v místních zákonech,“ píše deník. Výsledkem však je, že žalobám prý čelí i mladí lidé, kteří v Temu nastoupili na juniorské, absolventské pozice. Po nějaké době jen chtěli změnit prostředí. Následovala varování, a pak podání k soudu.
Podle tiskového oddělení holdingu Pinduoduo jsou prý podobné případy vzácné. „Ten počet je velmi malý vzhledem k tomu, kolik lidí zaměstnáváme,“ sdělila společnost novinářům. Konkurenční doložky pak prý nejsou plošnou záležitostí, ale uzavírají se jen tam, kde to prý z pohledu zaměstnavatele dává smysl. „Po přátelské vzájemné dohodě,“ uvedla firma. Cílem prý je, aby se konkurence nedostala k zásadním informacím o fungování Temu. „S žádnými obchodními tajemstvími jsme do styku nepřišli,“ kontrují však bývalí zaměstnanci.
Temu je mimořádně úspěšným online tržištěm provozovaným Číňany. Do povědomí lidí se dostalo především agresivní reklamní kampaní, reklamu mělo dokonce i v nejdražším reklamním čase v televizi během finále amerického Superbowlu.
Obavy pak vzbuzuje kvůli zacházení s osobními daty zákazníků. Aplikace Temu o svých zákaznících sbírá obrovské množství dat. Zatímco provozovatel argumentuje tím, že je to za účelem zkvalitnění zákaznického zážitku a lepšího cílení produktů, podle odborníků mohou být data snadno zneužita.
Už v únoru server Lupa.cz napsal, že Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) prověřuje čínský internetový obchod Temu a jeho mobilní aplikaci.
„E-shopů a na ně navázaných aplikací, jako je například Temu, je na trhu více. Problematice se snažíme věnovat průběžně a komplexně. V tuto chvíli interně pracujeme na souhrnnější analýze, jejíž závěry ale nechceme předjímat,“ sdělila Lupě mluvčí kyberúřadu Eva Rajlichová.
Nevalná je pak podle řady zákazníků rovněž kvalita zboží, která však často odpovídá nízké pořizovací ceně.